tisdag 23 mars 2010

4 dagar....

....tills vi är på plats i "huset". Det är kluvna känslor, vi trivs på Värbyängen, vi har underbara grannar vilket jag absolut inte betvivlar att vi får på Bantisteln, men det har ändå varit vårt hem i 6 år, vi har aldrig bott på ett ställe "så länge". Området är kanon och barnen trivs. Kommer det att bli lika bra på nästa ställe? Vi får se, det är ett nytt område som ska formas av oss som flyttar dit. Det är bara att hoppas att det blir bra, vi får göra det bästa av situationen. Som ni förstår så längtar jag inte från Värbyängen men samtidigt så vill jag in i huset som vi har byggt och byggt på i snart 1,5 år, vilket pappa för övrigt sa var en rimlig tidplan från början men som jag absolut inte trodde på. Jag ger mig, det tar tid att bygga ett hus sten för sten - på fritiden.

Idag har jag dragit bort en del av pappen från golven och städat av. Jag är riktigt nöjd, det ser jättefint ut.


Förra helgen kunde jag inte hålla mig längre, IKEA Maskros, har legat i sin låda alldeles för länge (sen augusti) och bara väntat på att monteras och så här blev resultatet.
Ganska läckert enligt mig.





Vill bara säga att det behövdes tre personer att montera den på plats, en som höll lampan över räcket, en som langade delarna och en som monterade.


I övrigt så kommer allt att komma på plats på fredag, vi får se om räcket till trappan hinner komma. Sotaren ska komma och provtrycka skorstenen, ventilationen ska kopplas in, de sista rördragningarna skall på plats, Martin ska koppla in strömbrytarna. Martin kommer dessutom att vara först ut att övernatta i "huset" - allt för att hålla obehöriga borta. Tyvärr så är det en del hus som har haft inbrott av idioter som inte förstår skillnaden mellan mitt och ditt.

torsdag 11 mars 2010

16 dagar kvar...

....tills vi flyttar och vi börjar absolut inte bli stressade eller så.....???!?!?


Det känns som om det ändå är en hel del saker som ska på plats innan huset är klart, men jag tror att vi kommer att hinna med att både packa flyttlådor hemma och plocka upp dem efterhand i "huset". Jag har gjort upp ett schema som visserligen redan i måndags fallerade och vi är inte ikapp om jag säger så. Jag hade ju glömt att vi har barn också ;-) de var inte med i schemat......oooops!

Vi har i alla fall rensat och städat i killarnas allrum så där är inflyttningsbart.


Hallen där uppe är rensad (halva hallen i alla fall), pingisbordet är monterat och testat.

Lilla toaletten uppe är klar förutom att det saknas lite krokar och toarullehållare och rörelsedeckare och strömbrytare, vilka för övrigt saknas i hela huset, men det kommer....



Badrummet uppe är inte helt klart, vi saknar några delar till toaletten som inte behagar komma. Förhoppningsvis blir den klar innan vi flyttar in. Ni får se badkaret så länge.


Hampus och Max rum är oxå nästan klara att flytta in i, vi ska bara sätta upp rullgardiner och fixa en takanslutning över Hampus garderob men annars är det klart för inflytt.


På bottenvåningens toalett saknas förutom lite beslag även duschdörrarna. De står i hallen och väntar på att bli monterade.

I tvättstugan har vi fått upp inredningen, Martin sliter med centraldammsugaren, verkar ha varit klyddigt att få till det, det kommer ju ett rör uppifrån och ett rör nerifrån som ska anslutas till ett.... (fick precis besked om att dammsugaren funkar - Martin har provat - BRA!!! då vet han hur den fungerar - då slipper jag lära mig.....eller?)


Jag besparar er bilder på den värsta röran. Har ni inget för er i helgen så kan ni ju alltid komma och hjälpa oss röja hahahahahaha.