tisdag 30 juni 2009

Puts på plats



I helgen pustades och putsades det i värmen.
Vi fick hjälp av min farbror och hans "kompis". Vi hade fått besked om att det skulle ta mellan 2,5 och 14 timmar ?!!!?!?!? Nu fixade de det på ca 6 timmar - inklusive fikapaus - nästan exakt mitt emellan, så det var väl en bra gissning från början...hahaha.



Bra teamwork - två putsade och två gick efter och "slätade till" eller vad man nu kallar det på fackspråk.



Stackars Fjare (Johan) fick göra det tråkiga, men viktiga - nämligen avmaskera fönster och dörrar. Jag måste ändå säga att det var nog ändå det jobb som gjorde det största lyftet på fasaden, nu kom ju fönstren till sin rätt. Putsen i all ära, fasaden hade vi ju redan målat vit, men det är ändå kontrasten mellan fönsterkarmen och fasaden som gör det där lilla extra.



På tal om extra - äntligen!....de har börjat montera ner ställningen. Nu ser man hur huset verkligen ser ut.
Inne fortsätter pappa med att fixa till (putsa) fönsternischerna på övervåningen. Skönt med inomhusarbete en dag som denna då himlen öppnade sig.

måndag 22 juni 2009

Dörrar

Äntligen har dörrarna kommit.

Ytterdörren blev över förväntan, visserligen har vi sett den tidigare på Optimera men inte tillsammans med sidoljuset - jag är supernöjd - vilket är tur för nu sitter den där den sitter.






Även hajompartiet kom på plats förra veckan efter mycket om och men.

Visst är det konstigt att när man måttbeställer en grej så gör de automatiskt den 2 cm högre än vad man beställer. Förstår inte riktigt varför, men nu fixade min farbror o hans arbetskamrat det hela genom att fräsa bort de extra centimetrarna - onödigt arbete kan jag tycka - leverantören menade att partiet skulle sänkas ner i plattan, men det kändes inte som om det var ett alternativ för oss.





Plåtslagaren har fixat till vindskivorna - de riktigt glänser i midsommarsolen.


måndag 15 juni 2009

Förändring...

Äntligen en visuell förändring på Klottistelgatan 18.....



den färgade putsen har kommit och vi har börjat grundmåla med primern.
Det blir vitt och fräscht.




Fler saker händer i veckan
- imorgon kommer vårt Hajomparti (skjutdörrar) samt vår ytterdörr.
- plåtslagaren ska komma och klä in vindskivorna
- vi ska på fotboll - U21 EM Sverige - Vitryssland på Swebank Stadium, dvs en ledig kväll
- vi ska forsätta grundmåla
- sen ska vi fira midsommar

Dessutom så förs en diskussion angående vårt garage eller rättare sagt åt vilket håll vårt garagetak får luta. SUCK! Vi vill att taket ska luta mot långsidan bort från huset, precis som många andra på området byggt, men enligt kommunen så har där skett felaktiga beslut och garagen skulle se ut som "släta lådor" - dvs det får inte se ut som om garagetaket lutar om man tittar på det framifrån eller bakifrån och inget får sticka ut på den sida som gränsar mot grannen. Men om nu det redan skett så många misstag så kan de väl ändå fortsätta med misstagen - tycker jag. Annars kan ju vi oxå bygga fel av misstag. Tänk om alla som byggt "fel" måste bygga om?? Då hade jag nog inte velat sitta på byggnadskontoret i Svedala.....

Ha en skön midsommar!