Kommer det att hålla? Ute i kanterna ligger så pass mycket kabel och rör så att de sakkunninga är oroliga att grunden inte blir stabil nog. Vi kommer att "hänga" upp ledningarna lite så att betongen kan komma under rören och därmed stötta upp det hela. Det blir nog bra det. Fast det är ju viktigt att grunden håller för vad jag har hört så kommer hela skapelsen att väga drygt 7 ton!!!!! Gjuter gör vi nog om en vecka.
tisdag 28 oktober 2008
Oro
Kommer det att hålla? Ute i kanterna ligger så pass mycket kabel och rör så att de sakkunninga är oroliga att grunden inte blir stabil nog. Vi kommer att "hänga" upp ledningarna lite så att betongen kan komma under rören och därmed stötta upp det hela. Det blir nog bra det. Fast det är ju viktigt att grunden håller för vad jag har hört så kommer hela skapelsen att väga drygt 7 ton!!!!! Gjuter gör vi nog om en vecka.
tisdag 21 oktober 2008
Det börjar ta form
Äntligen blå himmel. Rören är nergrävda för tredje gången och makadamet (som faktiskt lades på plats i torsdags -16/10) håller väl förhoppningsvis dem nere oxå. I Fredags började vi sätta upp kantelementen. I helgen har grunden isolerats - tre lager frigolit.
Nästa steg är är att lägga rören - för el, centraldammsugare och golvvärme.
Kanske kan vi gjuta nästa vecka.
fredag 17 oktober 2008
Regn....
....har vi nu konstaterat inte är bra för byggen heller.
Leran släpper inte igenom vattnet, vilket har lett till att grusbädden avloppsrören ligger i har förvandlats till välling och rören flutit upp. Vi fick ner dem igen igår kväll, täckte över dem med presenning men tyvärr, ett nytt regn inatt gjorde att det bara är att börja om igen.
Stenkrosset är levererat och skulle läggas ut idag på förmiddagen men det får vi nog skjuta på.
onsdag 15 oktober 2008
Fårhage?
Näähähähä, det är tydligen formen på vårt hus. Känns fortfarande väldigt stort när man ser det utifrån, men går man sen "in i det" och försöker föreställa sig badrum, kök, sovrum osv så känns det helt plötsligt väldigt litet. Mysko.
Idag (15/10) regnar det och ikväll ska vi lägga ut duken (i lervällingen??), vi får väl se hur det blir med den saken.
måndag 13 oktober 2008
Avloppsrören på plats
Som man ser så slapp vi gräva allt för hand, tur var väl det annars hade jag inte suttit här idag. Det är ett j-vulusiskt hårt underlag. Jag tog ett par tag med spaden - jag har faktiskt grävt rännan för avloppet till vasken på toaletten, jag började gräva till tvättstugan men gav upp ganska snart. Men nu är i alla fall avloppsrören på plats. Vi hann även med att gräva ut för fjärrvärmeledningen. Det var den helgen det.
fredag 10 oktober 2008
Nu grävs det
Äntligen har vi börjat gräva. Det är egentligen inte förrän nu som det känns som om vi är på gång. Vi började dagen med att gräva av en inte utmärkt vattenledning. Kommungubbarna var snabbt på plats för att ersätta den. Tack för det, undrar hur mycket det kommer att kosta? Och vems är felet egentligen? Vi som grävde av den eller de som inte har märkt ut den?
Avloppsledningarna på plats. Imorgon ska vi fortsätta gräva för hand. Vi får väl se hur det går med den saken. Leran är som betong. Vi får se det som gratis motion men det slutar väl med att vi hyr en bobcat.
onsdag 8 oktober 2008
söndag 5 oktober 2008
Nu börjar det
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


