måndag 28 december 2009

Vi har "fått" en bänkskiva.....

...fått å fått, den är i alla fall på plats...


...och vi är supernöjda med val av skiva, vask och häll - vilket är en j-kla tur - för det är inte direkt något vi kommer att byta ut de närmsta åren.



Golvet på övervåningen är klart - nästan...vi har lite kvar att lägga i klädkammaren.


Dörrarna är på plats, det saknas lite foder men det kommer så småningom.






Det blir snyggare när foder är på plats....


På julafton förra året jobbades det och vi åt skinkmackor och drack varm oboy ute i kylan, i år slappade vi på Sturkö istället.


Igår kväll plastade vi in "trapphålet"??!?!?

Vi måste tyvärr såga av en del av den utskjutande delen av vår fönsterbänk som kommer att tangeras av ett trappsteg. Så vi får ta fram diamantskivan och börja skära. Det kommer innebära en massa stänk av damm blandat med vatten = kladd - så för att slippa måla om så har vi försökt täcka vad vi kan med byggplast. Håll tummarna för ikväll börjar det.

Trappan levereras på onsdag så då måste vi vara klara.

måndag 14 december 2009

Det går inte alltid...

....som man tänkt sig.
Äntligen kom vvs-arna och skulle montera "solvärmen" - och naturligtvis var det ju två rör som var sönder. Om de varit sönder redan vid leverans eller om det är vi som varit oaktsamma låter jag vara osagt - det är trist vilket som (men jag tror på första alternativet) , så nu dröjer det ytterligare några dagar innan panelen blir inkopplad och vi kan börja uttnyttja solens strålar till att värma vårt hus. Det behövs verkligen nu - den där mätaren har tickat på i en faslig takt - det är ett stort hus med många tjocka väggar som ska värmas upp, så lite hjälp från naturen tackar vi inte nej till.


Invändigt har vi hunnit med att lägga golv i vårt sovrum o klädkammare, pappa har börjat lägga golv i "lilla" badrummet uppe samt fuktspärrat golvet i "stora" badrummet.



Så här såg det ut för ungefär ett år sen



...och så här ser det ut idag.


Det känns bra att gå tillbaka och titta på hur det var då för ett år sen. Då inser man att det faktiskt hänt en hel del under tiden vi hållt på med bygget.