torsdag 25 december 2008

Det går framåt


När jag kom upp till huset på kvällen den 19/12 var redan alla balkarna på plats.



I söndags (21/12) sken solen över Bara. Jag upptäckte att vi från vårt blivande sovrumsfönster kan skymta Turning Torso som en vit liten pelare långt långt borta.


Jag passade även på att ta en liten runda runt huset. Här är sovrumsfönsterna ut mot uteplatsen.

Vardagsrumsväggen ut mot trädgården.


Vardagsrumsfönster samt köksfönster.

Köksfönster samt hallfönster.

Garageuppfarten.


De bärande innerväggarna är på väg att byggas upp. Den till vänster är väggen in mot sovrummet och den till höger är toaletten.





Foto på samma väggar fast tagna igår på julafton. Vi passade på att "fira" med skinkmackor och varm o'boy.


Idag på juldagen har Martin och pappa städat ut allt "bråte" ur huset och börjat bygga ställningarna runt huset. Imorgon och på lördag ska de byggas färdigt - ett tungt arbete - någon frivillig därute????

fredag 19 december 2008

Ruiner....??



....nä - huset ser ut att ha klarat av den "hemska" jordbävningen i tidsdags (16/12) väggarna står ju kvar. T o m stenarna som ligger löst på toppen ligger kvar ;-) Det var nog inte så farligt ändå, även om det var obehagligt när det hände.


Nu är vi uppe på 2.20 m runt om och idag (19/12) kommer kranbilen som ska lyfta upp balkarna över fönster och dörrar. Sen ska vi fortsätta att mura runt om ytterligare två lager tills vi är uppe på 2.60 därefter börjar vi med innerväggarna som ska vara klara till v 2 då profilen till bjälklaget beräknas komma.


Vi måste även förstärka en del av väggarna med stålpelare för att de ska klara av att bära balken mellan "huskroppen" och "vinkeldelen".




tisdag 9 december 2008

Det har hänt en del sen sist....

Nu börjar det ta form. Martin blandar bruk (lim) och staplar block som bara den tillsammans med pappa. Man ser resultat varje dag. Dessa bilder är från i lördags (6/12)





Här syns vardagsrummet från "trädgården".

Här står jag i köket.

Och här är jag i tvättstugan.
Det är väl ungefär på dessa platser som jag kommer att tillbringa den mesta tiden sen oxå så det är lika bra att kolla så att allt blir bra från början. ;-)