I början på sommaren satte vi vår stödmur mot väster.
Sen började vi (Martin) bygga mur (jag hjälpte väl till med två, tre stenar och sen fick jag ont i ryggen) Vi har fyllt på med dräneringsmaterial och "säkrat" muren med jordarmering, så förhoppningsvis rasar den inte nästa skyfall, som våra stackars grannars murar gjorde.
Utanför muren kommer vi att plantera bokhäck. Det kan väl kännas lite udda att sätta en mur och sen dölja den med en häck, men så är det på vårt område. "Alla tomtgränser mot offentlig mark ska tydligt markeras med bokhäck".
Duktiga Martin o Pernilla kontaktade kommunen i frågan, vi ville egentligen ha muren direkt ut mot gatan och bokhäcken planterad bakom /ovanpå (precis som våra grannar gjort - vilket vi aldrig nämnde för kommungubbarna). Men det fick vi ABSOLUT inte göra, det skulle inte kännas som att köra genom Berlinmuren när man körde på området så de rådde oss att sätta muren bakom häcken och så fick det bli. Vi lyckades dock med att få tillstånd att sätta stödmur mot väster och att bygga ett plank ovanpå för att dels dölja miljöhuset samt "skydda" våra grannar från insyn.
Så vi beställde 100 st bokhäckplantor på Löddeköpinge plantskola och de levererades i slutet av oktober, så då tog vi trädgårdshandskarna på de "gröna fingrarna" och ringde mamma o pappa och bad dem komma och hjälpa oss. Det ska spännande och se om de tar sig. De säger att ca 10% inte rotar sig, vi får väl se hur vi lyckas.
I somras kom dessutom balkongräcket på plats, det återstår visserligen lite justeringar och en överliggare av ek, men det kommer......senare.
Vi har fått hjälp med att borra hål för plintarna som ska hålla planket på plats.
Under september och oktober målade vi allt virke till vårt plank, det gick åt vääääldigt mycket färg. Vi började grundmåla det vitt men ändrade oss till grått istället.
Sen kom Martins pappa hit och hjälpte oss att få planket på plats.
Så det går framåt, inte fort - men framåt............

