tisdag 28 september 2010

Vi har faktiskt.....

.....inte slutat med våra projekt men vi har dragit ner lite på tempot, dessutom är jag dålig på att uppdatera.

I början på sommaren satte vi vår stödmur mot väster.


Sen började vi (Martin) bygga mur (jag hjälpte väl till med två, tre stenar och sen fick jag ont i ryggen) Vi har fyllt på med dräneringsmaterial och "säkrat" muren med jordarmering, så förhoppningsvis rasar den inte nästa skyfall, som våra stackars grannars murar gjorde.



Utanför muren kommer vi att plantera bokhäck. Det kan väl kännas lite udda att sätta en mur och sen dölja den med en häck, men så är det på vårt område. "Alla tomtgränser mot offentlig mark ska tydligt markeras med bokhäck".
Duktiga Martin o Pernilla kontaktade kommunen i frågan, vi ville egentligen ha muren direkt ut mot gatan och bokhäcken planterad bakom /ovanpå (precis som våra grannar gjort - vilket vi aldrig nämnde för kommungubbarna). Men det fick vi ABSOLUT inte göra, det skulle inte kännas som att köra genom Berlinmuren när man körde på området så de rådde oss att sätta muren bakom häcken och så fick det bli. Vi lyckades dock med att få tillstånd att sätta stödmur mot väster och att bygga ett plank ovanpå för att dels dölja miljöhuset samt "skydda" våra grannar från insyn.
Så vi beställde 100 st bokhäckplantor på Löddeköpinge plantskola och de levererades i slutet av oktober, så då tog vi trädgårdshandskarna på de "gröna fingrarna" och ringde mamma o pappa och bad dem komma och hjälpa oss. Det ska spännande och se om de tar sig. De säger att ca 10% inte rotar sig, vi får väl se hur vi lyckas.

I somras kom dessutom balkongräcket på plats, det återstår visserligen lite justeringar och en överliggare av ek, men det kommer......senare.


Vi har fått hjälp med att borra hål för plintarna som ska hålla planket på plats.






Under september och oktober målade vi allt virke till vårt plank, det gick åt vääääldigt mycket färg. Vi började grundmåla det vitt men ändrade oss till grått istället.
Sen kom Martins pappa hit och hjälpte oss att få planket på plats.
Så det går framåt, inte fort - men framåt............

onsdag 9 juni 2010

Uppdatering....

.....vi har inte gjort så mycket på sistone i huset mer än bott in oss.
Det känns himla bra.

Det har äntligen börjat ta fart utomhus igen, 5 av 9 L-stöd är på plats och vi försöker planera stenläggning och staket, det går sådär.

Jag firade mors dag (eg dagen innan) med att ta med mig en väninna på en liten åktur till Båstad och Designhouse Stockholms outlet för att köpa mig en matta. Jag får väl ha en del av den i födelsedagspresent oxå ;-) (...men jag tjääänade faktiskt 1500:-...mot att köpa den via nätet)



Den blev inte så väl mottagen hemma, jag däremot älskar den. De måste bara vänja sig vid tanken att det ligger en matta under matbordet. Jag föll för läderkanten, men den tyckte Max (12-åriga sonen) var det fulaste med mattan. Skit i det, jag tyckte det blev bra ;-)

tisdag 20 april 2010

Det är mycket.....

....som är "första gången i nya huset" för oss.

Förra helgen var det första gången vi hängde ut tvätt visserligen är inte torkvindan uppe än men det känns bra att kunna hänga ut tvätten på tork i vårsolen ändå.....


Första gången Max hjälpte till med trädäcket.....


Första gången vi tog en fika på nya trädäcket........


...och planterade växter.....


...och grillade!!! Såååå gott.

I helgen som gick arbetade vi hårt på att få ordning på vårt kaos. För att lyckas med det kände jag att vi behövde en byrå, så det fixade jag i lördags. En snabb tur till ILVA och jag lyckades komma hem med en byrå och desstutom fyndade jag ett skoskåp som passade utmärkt i groventrén.

onsdag 7 april 2010

Det börjar kännas som hemma.....

...äntligen! Vi har fått matbord, stolar och soffa (TACK!!!!!) Vi är jättenöjda.


Dessutom så går bygget av trädäcket framåt, däremot dröjer bygglovet. Hur kan det stå och falla på om en person gillar eller inte gillar plank??!? Grannarna som ska se planket har ju lämnat sitt godkännande. Vi tycker att vi har försökt förklara tydligt varför vi ska ha plank och inte bokhäck. Vi har ett dräneringsrör som inte skulle må så bra av rötter från en häck. Så snälla håll tummarna för att det går vägen i nämnden.
kvällssidan i väster
morgonhörnan i öster

Inflyttade.....

....men absolut inte uppackade än. Det lär väl dröja ett tag innan vi har fått upp alla kartonger, en om dan - känns som ett rimligt mål.
I helgen fick vi ved i inflyttningspresent :) så vi premiäreldade - myyyyyysigt!

tisdag 23 mars 2010

4 dagar....

....tills vi är på plats i "huset". Det är kluvna känslor, vi trivs på Värbyängen, vi har underbara grannar vilket jag absolut inte betvivlar att vi får på Bantisteln, men det har ändå varit vårt hem i 6 år, vi har aldrig bott på ett ställe "så länge". Området är kanon och barnen trivs. Kommer det att bli lika bra på nästa ställe? Vi får se, det är ett nytt område som ska formas av oss som flyttar dit. Det är bara att hoppas att det blir bra, vi får göra det bästa av situationen. Som ni förstår så längtar jag inte från Värbyängen men samtidigt så vill jag in i huset som vi har byggt och byggt på i snart 1,5 år, vilket pappa för övrigt sa var en rimlig tidplan från början men som jag absolut inte trodde på. Jag ger mig, det tar tid att bygga ett hus sten för sten - på fritiden.

Idag har jag dragit bort en del av pappen från golven och städat av. Jag är riktigt nöjd, det ser jättefint ut.


Förra helgen kunde jag inte hålla mig längre, IKEA Maskros, har legat i sin låda alldeles för länge (sen augusti) och bara väntat på att monteras och så här blev resultatet.
Ganska läckert enligt mig.





Vill bara säga att det behövdes tre personer att montera den på plats, en som höll lampan över räcket, en som langade delarna och en som monterade.


I övrigt så kommer allt att komma på plats på fredag, vi får se om räcket till trappan hinner komma. Sotaren ska komma och provtrycka skorstenen, ventilationen ska kopplas in, de sista rördragningarna skall på plats, Martin ska koppla in strömbrytarna. Martin kommer dessutom att vara först ut att övernatta i "huset" - allt för att hålla obehöriga borta. Tyvärr så är det en del hus som har haft inbrott av idioter som inte förstår skillnaden mellan mitt och ditt.

torsdag 11 mars 2010

16 dagar kvar...

....tills vi flyttar och vi börjar absolut inte bli stressade eller så.....???!?!?


Det känns som om det ändå är en hel del saker som ska på plats innan huset är klart, men jag tror att vi kommer att hinna med att både packa flyttlådor hemma och plocka upp dem efterhand i "huset". Jag har gjort upp ett schema som visserligen redan i måndags fallerade och vi är inte ikapp om jag säger så. Jag hade ju glömt att vi har barn också ;-) de var inte med i schemat......oooops!

Vi har i alla fall rensat och städat i killarnas allrum så där är inflyttningsbart.


Hallen där uppe är rensad (halva hallen i alla fall), pingisbordet är monterat och testat.

Lilla toaletten uppe är klar förutom att det saknas lite krokar och toarullehållare och rörelsedeckare och strömbrytare, vilka för övrigt saknas i hela huset, men det kommer....



Badrummet uppe är inte helt klart, vi saknar några delar till toaletten som inte behagar komma. Förhoppningsvis blir den klar innan vi flyttar in. Ni får se badkaret så länge.


Hampus och Max rum är oxå nästan klara att flytta in i, vi ska bara sätta upp rullgardiner och fixa en takanslutning över Hampus garderob men annars är det klart för inflytt.


På bottenvåningens toalett saknas förutom lite beslag även duschdörrarna. De står i hallen och väntar på att bli monterade.

I tvättstugan har vi fått upp inredningen, Martin sliter med centraldammsugaren, verkar ha varit klyddigt att få till det, det kommer ju ett rör uppifrån och ett rör nerifrån som ska anslutas till ett.... (fick precis besked om att dammsugaren funkar - Martin har provat - BRA!!! då vet han hur den fungerar - då slipper jag lära mig.....eller?)


Jag besparar er bilder på den värsta röran. Har ni inget för er i helgen så kan ni ju alltid komma och hjälpa oss röja hahahahahaha.