fredag 30 januari 2009

Övervåningen är gjuten....




Martin är nog den enda som inte tycker att det finns tillräckligt med kablar och rör dragna i huset. Vad tycker ni, detta är bara övervåningen.......


Plattan är gjuten och imorgon börjar staplandet igen.








torsdag 29 januari 2009

Ytterligare 500...

...meter värmeslingor är på plats.
Avloppsrör, ventilationsrör, vattenrör och el ligger oxå där de ska.
Pappa jobbar med att lägga ut armeringsnäten. Kan nog gjutas på fredag.
Martin var så nöjd igår när han packade ihop för kvällen tills han kom på
att vi helt glömt bort rören till solvärmepanelen. F-n oxå. Det får vi lösa idag på något sätt. För att se det positivt - vi kom på det innan vi hann gjuta ;-)


Silvriga ventilationsrör, mörkgråa vattenledningar, gråa avloppsrör,
blåa TV/data kablar, grön koax, vita golvvärmeslingor dvs en salig röra.

onsdag 28 januari 2009

Nu går det undan.....

I måndags (26/1) hade VVSarna jobbat hårt och lagt ut ungefär
hälften av rören till golvärmen på övervåningen.

Igår kväll var vi uppe en runda för att killarna ville se hur det
såg ut på "deras" rum.
Golvvärmeslingorna var lagda, avlopp, ventilation och vattenledningarna
var nästan på plats. Martin har börjat dra elen. Vi tror attt vi kommer att
gjuta redan på fredag.

lördag 24 januari 2009

...3 timmar senare

....är plåtarna på plats.






Plåtarna har kommit

"Ska de vara så tunna?" Känns lite otryggt faktiskt....men man får väl lita på de sakkunniga.
Igår (fredag 23/1) kunde vi inte börja med att lägga ut dem pga vindstryrka på 11 m/s. Idag är det betydligt lugnare så så här såg det ut när jag var uppe och besökte bygget vid 11-tiden.



tisdag 20 januari 2009

Vi har fått förstärkning....



Stålbalkarna är på plats.
Äntligen lite färg i den annars så gråa värld.......(syns inte så bra men de är mörkt röda)

Profilerna till vårt bjälklag är idag på väg från Luleå och beräknas vara framme på torsdag 22/1.

söndag 11 januari 2009

Som en skog....








....av "stöttepelare"



Inte så mycket mer att göra nu - vi väntar egentligen bara på att plåtprofilen till bjälklaget ska komma. Enligt uppgift så ska den inte komma förrän den 20/1.

onsdag 7 januari 2009

en liden bid från åvan......

Ställningarna är uppe runt huset. Då är man ju bara tvungen att fota lite.


Vardagsrum & matplats


Här står jag ovanför entrén.
Vardagsrum rakt fram och köket till vänster bakom väggen.


Här nedanför är tvättstugan, sovrummet till höger.
"Klumpen" med rör kommer upp i klädkammaren.

Rakt ovanför uteplatsen.
Där den lilla ställningen står kommer kyl frys o ugn vara.
Vasken ska placeras under det "stora" fönstret.