måndag 23 februari 2009

Uppdatering...

.....så här såg det ut idag


Entré

Pågarnas rum



Vårt kontor


Fasad mot gatan

söndag 22 februari 2009

I helgen har det gått bra....

Jag har varit på Sturkö med mamma och pågarna och njutit medan de på himmaplan har kämpat på.

Groventrén

...men tyvärr har vi inga bilder som visar helgens framsteg men de kommer, jag lovar. Innerväggarna på nedervåningen har på en del ställen nått taket men pga en massa stämp överallt så kan vi inte bygga hela vägen upp på alla ställen.
Vi fick frågan hur stort det blir och det vet jag knappt, men ca 240 m2 golvyta + garage. Mycket att säda säger vissa men jag tror (och hoppas) att stora öppna ytor utan en massa prylar är lättare att hålla rena än små. Jag är även en stor förespråkare av "vägghängt" så att man enkelt kommer under med dammsugare och moppar. Dessutom så tänkte jag att alla i familjen skulle lära sig hur dammsugare och dammtrasor fungerar. Känns inte helt orimligt.

söndag 15 februari 2009

Man kan ana.....

...sig till hur det kommer att se ut. Bottenvåningen har börjat ta form.
Igår insåg vi en av de främsta fördelarna med att bygga själva då vi enkelt tog beslutet att ta bort ett litet förråd i entrén då det upplevdes litet och "onödigt". Det känns väldigt skönt att kunna ta ett sånt beslut nu och inte behöva bli besvikna sen när vi flyttar in.

I helgen har vi har nästan fått upp väggarna i vårt sovrum, groventrén och börjat få upp väggarna in mot toaletten.

Vårt sovrum, dörröppning in till klädkammaren. Tvättstugan syns i bakgrunden.

Groventrén m tvättstuga till höger

Halva väggen till toaletten är uppe.

P.S. Jag har faktiskt varit och hjälpt till i helgen - jag har burit in en del av blocken och skrapat av lite limrester här och var.

fredag 13 februari 2009

Vi längtar......



.....egentligen till skidbackarna i Österrike, men i år får vi stanna hemma - vi har ju annat för oss. ;-)



Något som gör det hela mycket enklare är att här hemma är det ett strålande krispigt vinterväder medan det i Österrike är grått, kallt och mycket snöigt.



Det är så här man vill ha det när man är där och inte som det har varit idag, dessutom så ser det "gråa" där nere ut att hålla i sig ett par dagar framöver.
Vi har dock ett litet problem och det är som vanligt kylan. Vi behöver värme, värme och ytterligare lite värme för att betongen ska bränna ordentligt. Vi har en gasolbrännare, en gasolvärmare och en 2kW värmefläkt igång och funderar starkt på att även köpa en dieselvärmare (värmekanon)
(någon som har en sån på lager som ni kan låna ut? Hör av er till Martin snarast)

onsdag 11 februari 2009

Det är vitt, blött o kallt....

....men barnen är ute leker och har jättekul. De blir ju blöta, men det blir man när det snöar i Skåne.

Huset har vi börjat "plasta in" idag - dock inte mot vätan. Plasten sitter för fönsterna endast för att vi ska kunna jobba på bottenvåningen med "goa" värmare påslagna när vi börjar bygga upp innerväggarna vars stenar levereras på fredag.

Det ska bli kallt till helgen.....huhuhu


När kommer den utlovade våren????

måndag 9 februari 2009

Det växer.....

Vi har äntligen börjat mura upp väggarna på övervåningen.
Vi är uppe i fönsternivå på två sidor.


Max rum är närmast och längst bort ser vi Hampus rum.



Rören som sticker upp mitt i bilden tillhör toaletterna.

tisdag 3 februari 2009

Väder i repris....

Det känns som om vädret upprepar sig. I slutet av november när vi skulle börja mura blocken på nedervåningen så var det för kallt, nu ska vi börja om på övervåningen och.....nu är det för kallt.....igen.



Idag är det +1 i Bara, upplevd -6, luftfuktighet 88% - så är det att bo i Skåne.



Det ryktas om att våren ska bli rekordtidig i år.....
...varför skulle vi ha sån tur?