torsdag 25 december 2008

Det går framåt


När jag kom upp till huset på kvällen den 19/12 var redan alla balkarna på plats.



I söndags (21/12) sken solen över Bara. Jag upptäckte att vi från vårt blivande sovrumsfönster kan skymta Turning Torso som en vit liten pelare långt långt borta.


Jag passade även på att ta en liten runda runt huset. Här är sovrumsfönsterna ut mot uteplatsen.

Vardagsrumsväggen ut mot trädgården.


Vardagsrumsfönster samt köksfönster.

Köksfönster samt hallfönster.

Garageuppfarten.


De bärande innerväggarna är på väg att byggas upp. Den till vänster är väggen in mot sovrummet och den till höger är toaletten.





Foto på samma väggar fast tagna igår på julafton. Vi passade på att "fira" med skinkmackor och varm o'boy.


Idag på juldagen har Martin och pappa städat ut allt "bråte" ur huset och börjat bygga ställningarna runt huset. Imorgon och på lördag ska de byggas färdigt - ett tungt arbete - någon frivillig därute????

fredag 19 december 2008

Ruiner....??



....nä - huset ser ut att ha klarat av den "hemska" jordbävningen i tidsdags (16/12) väggarna står ju kvar. T o m stenarna som ligger löst på toppen ligger kvar ;-) Det var nog inte så farligt ändå, även om det var obehagligt när det hände.


Nu är vi uppe på 2.20 m runt om och idag (19/12) kommer kranbilen som ska lyfta upp balkarna över fönster och dörrar. Sen ska vi fortsätta att mura runt om ytterligare två lager tills vi är uppe på 2.60 därefter börjar vi med innerväggarna som ska vara klara till v 2 då profilen till bjälklaget beräknas komma.


Vi måste även förstärka en del av väggarna med stålpelare för att de ska klara av att bära balken mellan "huskroppen" och "vinkeldelen".




tisdag 9 december 2008

Det har hänt en del sen sist....

Nu börjar det ta form. Martin blandar bruk (lim) och staplar block som bara den tillsammans med pappa. Man ser resultat varje dag. Dessa bilder är från i lördags (6/12)





Här syns vardagsrummet från "trädgården".

Här står jag i köket.

Och här är jag i tvättstugan.
Det är väl ungefär på dessa platser som jag kommer att tillbringa den mesta tiden sen oxå så det är lika bra att kolla så att allt blir bra från början. ;-)

måndag 24 november 2008

Kallt


Vi har börjat mura, man kan inte se det eftersom vi har byggt ett värmetält till våra stackars stenar så att de inte fryser....;-)
Det behövs betydligt mer värme än vad moder jord kan förse oss med. Turligt nog för oss så ska det bli varmare redan på onsdag. Men......då ska det naturligtvis börja regna och blåsa igen. Helgen ser än så länge ut att kunna bjuda på ett hyfsat bra väder, men då är inte pappa hemma och kan hjälpa oss med murandet. Min bild av att kunna flytta in till sommaren börjar blekna lite lätt i kanterna. Pappas vision om att bygget är klart till nästa jul börjar kännas mer realistisk, inte för att jag vill tro på den, min är roligare....och mer ekonomisk.

fredag 21 november 2008

Blocken har kommit!!!!



Nu skulle vi ju kunna slänga oss över blocken och börja bygga "på riktigt", äntligen! Men säg den lycka som varar..... Enligt väderprognosen så ska temperaturen falla till alldeles för låga temperaturer. För att "massan" vi ska foga samman blocken med ska kunna härda ordentligt behövs en dygnstemperatur högre än de som dmi har tagit fram.


Alltid detta väder - nu ska solen skina, det ska inte blåsa så mycket och det är ju positivt men det ska bli kaaaaallt. Det känns som det är någon högre makt som inte vill att vi ska bygga detta hus. Men vi ger oss inte -tydligen finns det något dyrt medel att blanda i den andra "massan" som gör att det härdar trots kallt väder och det ska vi skaffa oss - så det så.

Vi börjar staplandet i morgon - tur det för idag (fredag 21/11) ska det snöa!!!! Ser mysigt ut eller hur? (.....inte särskilt)







måndag 17 november 2008

Det står still......

...tycker jag. Men det kan jag lova att pappa och Martin inte tycker. De kämpar på i ur och skur. Sen vi startade bygget så har vädret inte varit på vår sida - har det inte regnat så har det blåst, eller så har det både regnat och blåst.

Vad har då hänt sen sist?
Rören för dagvattnet är nergrävda och nästan all dränering är klar. Anslutningen för vatten och värme är oxå klar (tror jag).

Allt grävande har gjort tomten omöjlig att ta sig fram på, det är lerigt upp till knäna, så nu behöver vi en större grävare som kommer och jämnar till marken och lägger ut makadam så vi kan gå på eländet...... snaaart kan vi börja bygga.

Max och Hampus har börjat visa sitt intresse för bygget - vi har haft en liten grävare på plats som de har fått köra, kan det bli bättre????







onsdag 5 november 2008

Äntligen en grund!




4/11 - Grunden är gjuten och det är jätteskönt. Det känns som vi nått den första milstolpen. Fast egentligen är det nu det jobbiga (och roliga) börjar. Sten för sten ska huset byggas upp och det kommer att ta tid. Men man kommer att se resultat varje dag (hoppas jag) och det är kul.
Nästa steg är att montera ner "fårhagen" (ramen) därefter ska vi gräva för dräneringen. Sen kan vi nog börja bygga "på riktigt".












måndag 3 november 2008

7 ton????

7 ton är nog lite i underkant - vi är lite oense om vikten men en sak är säker - det kommer att bli tungt. Om vi lägger till en 0:a så kanske vi är lite mer rätt på det - 70 ton...eller kanske t o m mer. Äsch!! jag vet inte.

I helgen har kanterna förstärkts med extra armering och kablarna "hängts upp". Idag ska armeringen fästas och imorgon kan betongbilen komma så vi kan gjuta grunden.

tisdag 28 oktober 2008

Oro


Kommer det att hålla? Ute i kanterna ligger så pass mycket kabel och rör så att de sakkunninga är oroliga att grunden inte blir stabil nog. Vi kommer att "hänga" upp ledningarna lite så att betongen kan komma under rören och därmed stötta upp det hela. Det blir nog bra det. Fast det är ju viktigt att grunden håller för vad jag har hört så kommer hela skapelsen att väga drygt 7 ton!!!!! Gjuter gör vi nog om en vecka.


500

meter golvvärmeslingor är utlagda.

Vi kommer nog inte att frysa om fötterna ;-)

tisdag 21 oktober 2008

Det börjar ta form



Äntligen blå himmel. Rören är nergrävda för tredje gången och makadamet (som faktiskt lades på plats i torsdags -16/10) håller väl förhoppningsvis dem nere oxå. I Fredags började vi sätta upp kantelementen. I helgen har grunden isolerats - tre lager frigolit.
Nästa steg är är att lägga rören - för el, centraldammsugare och golvvärme.
Kanske kan vi gjuta nästa vecka.

fredag 17 oktober 2008

Regn....



....har vi nu konstaterat inte är bra för byggen heller.

Leran släpper inte igenom vattnet, vilket har lett till att grusbädden avloppsrören ligger i har förvandlats till välling och rören flutit upp. Vi fick ner dem igen igår kväll, täckte över dem med presenning men tyvärr, ett nytt regn inatt gjorde att det bara är att börja om igen.

Stenkrosset är levererat och skulle läggas ut idag på förmiddagen men det får vi nog skjuta på.

onsdag 15 oktober 2008

Fårhage?


Näähähähä, det är tydligen formen på vårt hus. Känns fortfarande väldigt stort när man ser det utifrån, men går man sen "in i det" och försöker föreställa sig badrum, kök, sovrum osv så känns det helt plötsligt väldigt litet. Mysko.
Idag (15/10) regnar det och ikväll ska vi lägga ut duken (i lervällingen??), vi får väl se hur det blir med den saken.

måndag 13 oktober 2008

Avloppsrören på plats


Som man ser så slapp vi gräva allt för hand, tur var väl det annars hade jag inte suttit här idag. Det är ett j-vulusiskt hårt underlag. Jag tog ett par tag med spaden - jag har faktiskt grävt rännan för avloppet till vasken på toaletten, jag började gräva till tvättstugan men gav upp ganska snart. Men nu är i alla fall avloppsrören på plats. Vi hann även med att gräva ut för fjärrvärmeledningen. Det var den helgen det.

fredag 10 oktober 2008

Nu grävs det




Äntligen har vi börjat gräva. Det är egentligen inte förrän nu som det känns som om vi är på gång. Vi började dagen med att gräva av en inte utmärkt vattenledning. Kommungubbarna var snabbt på plats för att ersätta den. Tack för det, undrar hur mycket det kommer att kosta? Och vems är felet egentligen? Vi som grävde av den eller de som inte har märkt ut den?



Avloppsledningarna på plats. Imorgon ska vi fortsätta gräva för hand. Vi får väl se hur det går med den saken. Leran är som betong. Vi får se det som gratis motion men det slutar väl med att vi hyr en bobcat.

söndag 5 oktober 2008

Nu börjar det



Huset är utmätt och det blir stooooort. Inte mycket kvar
till tomt kan man tycka. Ett virrvarr av trådar,
men det blir nog bra till slut.
Återkommer med mer info när det händer något nytt.


måndag 29 september 2008

Leråkern är vår





Efter ett år av väntan och räntefakturor är tomten äntligen vår.

Det har varit en del turer kring huset, men nu är ritningarna slutligen fastställda, planlösningen är godkänd ur handikapphänseende, tillgänglighet, barnsäkerhet, brandsäkerhet, you name it. I fredags hade vi byggstartsmöte med kommunen och fick de sista stämplarna på vårt bygglov så nu kan vi börja gräva. Vi kan numera titulera oss byggherrar.