torsdag 28 maj 2009

Innertaket är klart.....

......kanske inte helt klart, men i alla fall så är reglarna på plats så att man kan sätta upp innertaket. Vårt nuvarande i-landsproblem är "var ska vi placera spot-arna" och hur ska de se ut? Ska vi ha enkla, dubbla eller trippla ska de vara riktbara eller fasta, ska vi ha inbyggda högtalare i taket eller inte - och om vi ska ha det - var i så fall ska vi placera dem? Behöver vi ha det i sovrummet eller i badrummet eller i tvättstugan? Jag skulle definitivt kunna tänka mig högtalare i badrummen i alla fall i det med badkar. Ja ni förstår det är viktiga beslut som behöver fattas innan gipsskivorna till innertaket ska sättas upp.



Utvändigt har huset putsats två omgångar och nu ska det målas och därefter ska det på ytterligare ett lager färgad puts. För alla oinsatta så har området vi bygger på många restriktioner t ex husfärg. Man får välja gråvit puts eller gult tegel - obs! i varma toner men inte för rött - för det är Svedalas färg, taket ska vara tegelrött och taklutningen ska vara 34 grader. Varför välja standardlutning om man inte behöver?? Nog om det, vi har valt vit puts med ett litet stänk av grått, eller rättare sagt min käre farbror bestämmer vilken kulör det blir, vi har ett krav det är att det inte ska gå åt det gula hållet. Det är fint det oxå, men vi är lite grå och tråkiga av oss ;-)....nä - våra fönster och en del av dörrarna är gråa så därför väljer vi en kulör som drar åt det hållet.



Här inne ligger vårt bidrag till en bättre miljö och väntar på att komma på plats.



Solvärmepanelerna har kommit! De är silvriga och snygga - förhoppningsvis är de även effektiva. När fästanordningen är på plats kan vi placera ut de sista takpannorna och därefter kan vi väl nästan säga att taket är klart.

Inga kommentarer: