tisdag 18 augusti 2009

Det är mycket nu......

...många val som ska göras.
Det är inte för inte som man är lite trött på att välja. Vi håller på att välja kakel till våra toaletter - det är klart att man kan köra samma kakel rakt igenom men det är ju inte så kul. Vi har valt samma färg på klinkern i hela huset och vi kör samma parkett i resten av huset så vi kan väl ändå variera oss lite på väggarna.
Tacka vet jag Room 328 - ett inredningsprogram på nätet där de flesta kakelleverantörer och badrumsleverantörer har lagt in sina produkter så att man kan testa sig fram hemma. Kul men det tar tid eftersom jag inte är en helt van användare.

Vi har valt att ta all kakel o klinker från en å samma leverantör
Bricmate - inte de billigaste (eller dyraste) men en av de få på marknaden som kan erbjuda en "platta" i flera olika format vilket är bra med tanke på att vi ska köra samma färg på golven i tvättstugan, toaletter o resten av nedervåningen och vi kommer att behöva olika storlekar på klinkern för att uppfylla fall-kraven som finns för våtutrymmena.

Förutom golv, kakel o klinker så ska det väljas färg till väggarna, det blir vitt nästan överallt men någon fondvägg här och var kommer det att bli. Vi har valt putsade väggar invändigt vilket gör att vi även bör välja en färg som "andas" typ silikatfärg - detta begränsar urvalet av färg - det går t ex inte att måla en silvrig vägg i Max rum som jag hade sett på IKEA - däremot så hittar vi kanske en fräck tapet man kan sätta upp istället för att måla en fondvägg. Hampus vill ha en fototapet.

Dessutom så är det här med de infällda spotlightsen som håller på att knäcka oss. På övervåningen har vi inga större problem att välja för där har vi byggt in boxar som man ska enligt alla regler men på nedervåningen så har vi inga boxar eftersom hela undertaket är som en enda stor box - dock med begränsad höjd och bredd vilket även begränsar urvalet av lampor rejält. Nu har vi hittat ett ställe i Malmö som har ett bra modernt o fräscht utbud och med bra service - de gav ett proffsigt intryck direkt när vi kom till butiken. Jag rekommenderar dem varmt. www.ljusihus.se

På tal om lampor så har jag (impuls!?!?!)handlat en lampa på IKEA - IKEA PS Maskros - en gigantisk lampa (80 cm) med typ 200 delar att sätta ihop - julen är räddad, jag behöver inte mer julpyssel än så. Det finns tyvärr ingen bild från IKEAs hemsida att visa upp men när den är monterad och uppsatt så återkommer jag - typ om ett år kanske om jag inte blivit tokig och slängt den innan den är klar.

När jag ändå nämner IKEA så kan jag väl berätta att det inte är alltid man lämnar varuhuset med ett leende på läpparna - jag var där och skulle kolla en garderob till Hampus som han ville ha - en med gröna skjutdörrar och naturligtvis så ska just de dörrarna utgå - vilket innebär att de så klart inte finns i Malmö eller Helsingborg längre. Visserligen fanns det 9 st uppe i Älmhult men de skickar inte varor mellan varuhusen - så det blev till att åka hem och meddela killen att hans gröna fotbollsrum inte riktigt blir som han planerat. Lite besviken men han tog det inte så hårt som jag trodde.

Förutom alla val vi gör, så arbetas det - vi spacklar tak och isolerar vinden - vilket man kan tro bara är att hälla ut lösullen - om den nu bara hade varit lös - Martin har fått hacka sönder den eftersom den är så hårt packad.



Vi har dessutom byggt upp garaget - vars tak nästan blev klart idag.



Det var nog allt för nu, vi återkommer

Inga kommentarer: