onsdag 11 november 2009

Köket....

....börjar ta form, stommarna är nästan på plats, det behövde göras en del justeringar innan "skrivande" blev helt nöjd. Vi hade lyckats med att koncentrera oss på att fläkten skulle sitta centrerat mellan fönsterna men av någon anledning hängde inte spisen med i planerna när vi flyttade skåp och ändrade bredder vid köksplaneringen.....inte särskilt kul. Så ett tips till andra som ska bygga / byta kök, tänk på att spisen ska sitta centrerat under fläkten - inte 10 cm åt höger eller vänster..... ;-)
Snickarna började montera efter ritningarna, vilka då inte stämde helt överens med "verkligheten", men tack vare kloka hantverkare så fixade de problemet, en passbit här och en mindre där samt att det fick borra nya hål i inredningen baktill - men vad gör det? de hålen syns ju inte ändå.










Badrummet på nedervåningen är oxå snart färdigkaklat.

Vi hade tur (nån gång ska man ha det) med valet av plattor - det är ett stort och ganska ovanligt mått på plattorna (38*66,6 cm) och vi skänkte inte måtten i badrummet nån tanke när vi beställde dem - vi hade räknat med att vi skulle få kapa måååånga plattor men det har inte behövts, de har passat de flesta väggarna som om de varit måttbeställda... :)




Våra innerdörrar har oxå kommit - de är vi riktigt nöjda med.
Vi stod i valet mellan fräscha vita dörrar, klassiskt släta ekfanér eller dessa och jag är glad för valet. Jag tror att det behövs lite trä bland all putsad sten i huset för att mjuka upp intrycket lite. Dörrarna med fönster kommer att sitta in till badrummen samt tvättstugan.

Dessutom så har jag hunnit med att måla vårt sovrum och jag har haft mina tvivel angående min (Martin har inte valt färg) lila vägg. Men den blev "spännande" om man kan uttrycka sig så om en färg, den antar väldigt olika nyanser beroende på ljuset. I ett varmt dämpat ljus (och det är det vi ska ha) så är den jättefin, men med en kall bygglampa och kamerablixt så känns den inte såååå harmonisk.....
Martin säger att han ändå ska ligga med "huvudknoppen" mot den så han kommer inte att se den ;-)
Jag är övertygad att den blir bra när man får in rätt belysning och möbler.

Inga kommentarer: