lördag 20 februari 2010

Elektrikern.....


...har monterat lampor på insidan......


.....och på utsidan.




onsdag 10 februari 2010

Den enda.....

....vitvaran vi kommer ha i vårt kök, är på plats...den är av vitt glas, alla andra vitvaror kommer i rostfritt utförande...hahahaha

Så här ser den ut i fungerande läge

Här är den i sk "snyggläge" ;-)


Vi har även fått skåpen i badrummet på plats, jag är riktigt nöjd, har lite svårt att bestämma mig för om dörrarna hänger rätt. Ska de öppnas åt höger eller vänster?....Den frågan lär väl lösa sig med tiden när vi börjar använda dem.


onsdag 3 februari 2010

Braskamin....

....på plats.
Glasskiva i högblankt svart är kanske inte det ultimata valet för en som inte är städgalning men om denna ska hålla sig snygg så får vi nog putsa den ganska ofta. Installatören var förutseende nog att instruera oss i hur man monterar isär den och sätter ihop den för han förstod nog oxå att den inte är helt enkel att hålla snygg. Det är lätt att damm kommer in imellan skivan och kaminen. Ja, ja det blir nog bra, vi ska inte hålla på och såga lister eller göra annat som dammar för mycket när vi väl flyttat in.
På tal om att flytta in - så skrev vi kontrakt med köpare av vårt hus igår och då sattes utflyttsdatum till den 15:e april. Så till dess är vi definitivt inflyttade. Känns sååååå skönt.


Även skorstenen ska vara på plats, här går den i alla fall genom vårt kontor.
Det blev faktiskt klart snyggare än jag föreställt mig, dessutom blir den så där lagom varm och go. Kan kanske bli ett favvoställe på vintern när det är kall o ruggigt ute....vem vet?



Trappräcket är under konstruktion men så här kommer det att se ut.
För säkerhetens skull ska det ska på några glasskivor oxå.

tisdag 19 januari 2010

Färdigkaklat i köket

Under tiden vi har jobbat med att röja undan och städa på Värbyängen inför fotografering så har pappa kaklat i köket. Vi blev jättenöjda med resultatet. Jag var lite orolig när jag såg väggen halvfärdig eftersom jag tyckte färgen var lite för "krämig" men när vi fick se det färdiga resultatet så blev det helt annorlunda.





Vill ni se resultatet av vår helg på Värbyängen så finns bilderna på Hemnet.
http://www.hemnet.se/beskrivning/582810?r=3
Länken funkar inte längre för huset är SÅLT!!!!!! Hurra!!!

onsdag 13 januari 2010

Badrumsinredningen

....är på plats............nästan.
bottenvåningens badrum

badrum uppe - ska få högblanka vita lådor

lilla badrummet uppe - ska få svarta högblanka lådor
Det "rör" på sig i huset - känns som om det faktiskt snart är "klart" - det saknas lite toaletter här och var, badkaret hämtas på fredag, golvlister är levererade men inte monterade, garderober ska inhandlas (och gud nåde IKEA om de verkligen har tagit bort de vita PAXgarderoberna, vilka inte syns på hemsidan längre) och klädkammare och tvättstuga ska inredas, köket ska kaklas och vitvarorna ska på plats - det är ändå en hel del kvar innan vi kan flytta in.
Men nu har vi i alla fall fått tummarna loss och anlitat en mäklare för att sälja vårt hus på Värbyängen, det blir fotografering på måndag (18/1) - så i helgen får vi koncentrera oss på det huset istället.

tisdag 5 januari 2010

Gott Nytt År....

.....och det firades för vår del in hos våra gamla/nya grannar på "nya" området med traditionsenlig skål med andra nya grannar.

Vi stod och pratade med ett par av dem då en raket (eller tårta) brann av och tog riktning rakt mot vårt hus.......vilken exploderade på ett par ställen på vår fasad. Inte vackert men det kunde blivit mycket värre. Nu har vi explosionsmärken på en del fönster samt fasaden. SKIT!!!
explosionsmärke strax över våra sovrumsfönster


etsningar i Max fönster

Året började inte så bra om man säger så. Jag är själv en stor fanatiker av fyrverkerier - jag älskar smällare och vackra himlaspel, men jag är oxå en stor förespråkare för ett totalförbud. Onyktra, oaktsamma mänskor ska inte hantera explosiva material!!!

För att återgå till något positivt......trappan är nästan på plats.
Det återstår lite arbete med räcket.

före


efter

Jag berättade ju sist om att vi var tvungna att såga av en bit av vår fönsterbänk för att trappan skulle "få plats" och det var inte så svårt som vi trodde. Det blev lite ojämnt i underkanten.......
.....men det blev ju ganska bra till slut.

Vi har även fått bänksskivan till köksön och det blev jättefint. Den svarta pelaren som sticker upp genom skivan är en elpelare som jag är såååå himla nöjd med. Den går att sänka ner i skivan - kul och praktiskt..... ;-)




EVOline Powerport BeslagDesign

måndag 28 december 2009

Vi har "fått" en bänkskiva.....

...fått å fått, den är i alla fall på plats...


...och vi är supernöjda med val av skiva, vask och häll - vilket är en j-kla tur - för det är inte direkt något vi kommer att byta ut de närmsta åren.



Golvet på övervåningen är klart - nästan...vi har lite kvar att lägga i klädkammaren.


Dörrarna är på plats, det saknas lite foder men det kommer så småningom.






Det blir snyggare när foder är på plats....


På julafton förra året jobbades det och vi åt skinkmackor och drack varm oboy ute i kylan, i år slappade vi på Sturkö istället.


Igår kväll plastade vi in "trapphålet"??!?!?

Vi måste tyvärr såga av en del av den utskjutande delen av vår fönsterbänk som kommer att tangeras av ett trappsteg. Så vi får ta fram diamantskivan och börja skära. Det kommer innebära en massa stänk av damm blandat med vatten = kladd - så för att slippa måla om så har vi försökt täcka vad vi kan med byggplast. Håll tummarna för ikväll börjar det.

Trappan levereras på onsdag så då måste vi vara klara.