torsdag 29 oktober 2009

Framsteg...

....på kakelfronten.
Det lilla badrummet på övervåningen är snart färdigkaklat.

vi har lite svart kvar att sätta, sen kan vi lägga golv....eller så kan vi fortsätta kakla de andra badrummen. :)


På nedervåningen fortsätter golvet att "växa", det tar tid men det ser ut att bli bra. Jag blev erbjuden att prova lägga en platta idag men avstod erbjudandet. Det räcker att jag har varit med och burit in dem. Det var tuuuungt.

onsdag 21 oktober 2009

Vi har äntligen....

...fuktspärrat klart i badrummen och börjat sätta kakel. Först ut är lilla badrummet på övervåningen.




VVS-arna är i huset och installerar värmen, så när värmen är igång, kan vi ta hem golvet till övervåningen och börja lägga det och då börjar det snart se ut som om man kan bo där...





Det är tur att vi byggt ett garage, vi kanske inte kommer att få plats med någon bil med tanke på allt vi vill ska få plats där. Det finns mååånga planer för denna biarea, eller det som blir över när ackumulatortank och värmeväxlare och elskåp och vask mm mm är på plats.

onsdag 14 oktober 2009

Det händer grejer.....

....lite här och var i huset


Garageporten är på plats, dörrtryckena (kanske oxå låscylindrarna) är monterade, plåtis är klar med sitt arbete......


golven i badrummen och tvättstugan är färdigspacklade.....
och jag tror att innnertaket på nedervåningen är spacklat och klart för målning.

tisdag 13 oktober 2009

Färg.....

....å färg, det är i alla fall målat. Killarnas rum har fått färg - hallen är målad....i vitt och ljusgrått, Martin såg knappt skillnad på det gråa och vita, han tyckte allt såg vitt ut. Vi får se när vi flyttar in om det känns för "tamt" med den ljusgrå färgen. Det är svårt att avgöra innan golv och möbler är på plats.
Vi - eller jag (Martin vill ha vitt överallt) hade nog egentligen velat ha en större kontrast men hur ska man kunna avgöra sånt med hjälp av ett litet ynka färgprov på 1x2 cm och typ 50 andra gråa kulörer att välja på i allt från neutralt grått till grått med blått, rött, lila och grönt och gult och orange???? De vita väggarna i hallen har vi bara målat en gång så de lär nog se lite vitare ut när vi målat dem en gång till. Men så här blev i alla fall resultatet.


Hampus rum före målning

....och efter

Max rum före målning

...och efter (ganska mörk bild, men i verkligheten så "lyser det om färgen" )

Hallen före målning - städat å fint


Hallen efter målning - inte så städat

Hallen från en annan vinkel före målning

Nästan samma bild men efter målning.

I övrigt så har fallen i badrummet på bottenvåningen och tvättstugan spacklats

Tvättstugan

Idag så ska vi få garageporten på plats och fallen i badrummen uppe ska blir klara.

Jag återkommer med fler bilder imorgon.
Idag för ett år sedan grävde vi för avloppsledningar.

tisdag 6 oktober 2009

Tänk vad tiden går.....

....det är ett år sen vi stod där med en leråker och en gammal husvagn och några stolpar som markerade var vi skulle gräva ut för plattan.



Idag står vi här med ett "gigantiskt" hus med tillhörande garage, visserligen inte färdigt än men det känns som om det närmar sig. Jag roade mig just med en snabb uträkning att vi kan ha lagt ner ca 3000 timmar på huset, då räknade jag drygt 4 tim /man och dag under ett helt år.




Jonas har varit och målat våra tak och de väggar som har lite "fylligare" färger än vitt och ljusgrått, tex Hampus rum som har en grööööön vägg.



och Max rum som går i MFF's färg.



samt deras allrum som vi försökt få i ungefär samma blåa kulör som FC Barcelona har i sitt klubbmärke. Vi får lägga till rött och lite gult och vitt som accentfärger för att hämta hem resten av märket ;-)










måndag 21 september 2009

Ett år som husvagnsägare....

Lördagen 27/9-2008


Lördagen 19/9-2009

Söndagen 20/9

husvagnen är försvunnen!!! Nu har vi inget riktmärke längre när någon undrar var vi bor på området. Hur ska vi nu beskriva vägen??
Tänk att det var någon som ville ha den.....helt otroligt. Den får leva vidare som byggbod i Trelleborg ett tag till. Vacker var den inte men den fyllde sin funktion.
Här nedan är den homestylad och klar för leverans - allt onödigt är bortplockat.....

Nu har vi ändrat oss

...det där med att ta kakel o klinker från samma leverantör har helt falerat. Nu har vi bestämt oss för nåt annat och allt är beställt så nu kan vi inte ändra oss och så här kommer det att bli.

Badrummet på övervåningen

Toa med dusch på övervåningen

Toa m dusch bottenvåningen

Vad gäller övriga huset så är garagetaket på plats och pappa putsar väggarna.



Innertaket på öv är målat en gång, det blir riktigt bra.


Färgen till innerväggarna är beställd så den levereras denna vecka, dessutom så ska köket komma, vi har dock fått styra om leveransen till Optimera istället, vi har ingen möjlighet att förvara det själva tills dess att det ska på plats. Golvet till övervåningen och vårt sovrum har levererats till Optimera så det kan vi hämta när vi känner att vi har kommit så långt.

Magnus på Snickeribolaget har varit och måttat för trappan - det blir inte helt som vi tänkt oss, eller jag vet egentligen inte hur vi tänkt oss men enligt skisserna så kommer ett trappsteg att "kollidera" med fönstret, jag tror inte det kommer att störa för att det kommer precis i kanten, men det är lite irriterande. Men vad ska man göra - vi måste ju komma upp och ner från övervåningen.


"Lådorna" på toaletterna är byggda

Vi har börjat fuktspärra badrummen, dessutom har vi börjat inse våra begränsningar så vi har kontaktat en plattsättare. Det går nog både snabbare och blir bättre får man hoppas.

Dessutom så måste jag bara nämna att Hampus gröna garderobsdörrar "plötsligt"!?!?? fanns på IKEA när jag var där på en liten runda förra veckan. Dessutom så var de nedsatta från 3500:- till 1500:- - ett FYND!! Behöver jag nämna att killen blev nöjd???

Förhoppningsvis återkommer jag lite tätare framöver då det händer mycket i vårt hus.