måndag 24 november 2008

Kallt


Vi har börjat mura, man kan inte se det eftersom vi har byggt ett värmetält till våra stackars stenar så att de inte fryser....;-)
Det behövs betydligt mer värme än vad moder jord kan förse oss med. Turligt nog för oss så ska det bli varmare redan på onsdag. Men......då ska det naturligtvis börja regna och blåsa igen. Helgen ser än så länge ut att kunna bjuda på ett hyfsat bra väder, men då är inte pappa hemma och kan hjälpa oss med murandet. Min bild av att kunna flytta in till sommaren börjar blekna lite lätt i kanterna. Pappas vision om att bygget är klart till nästa jul börjar kännas mer realistisk, inte för att jag vill tro på den, min är roligare....och mer ekonomisk.

fredag 21 november 2008

Blocken har kommit!!!!



Nu skulle vi ju kunna slänga oss över blocken och börja bygga "på riktigt", äntligen! Men säg den lycka som varar..... Enligt väderprognosen så ska temperaturen falla till alldeles för låga temperaturer. För att "massan" vi ska foga samman blocken med ska kunna härda ordentligt behövs en dygnstemperatur högre än de som dmi har tagit fram.


Alltid detta väder - nu ska solen skina, det ska inte blåsa så mycket och det är ju positivt men det ska bli kaaaaallt. Det känns som det är någon högre makt som inte vill att vi ska bygga detta hus. Men vi ger oss inte -tydligen finns det något dyrt medel att blanda i den andra "massan" som gör att det härdar trots kallt väder och det ska vi skaffa oss - så det så.

Vi börjar staplandet i morgon - tur det för idag (fredag 21/11) ska det snöa!!!! Ser mysigt ut eller hur? (.....inte särskilt)







måndag 17 november 2008

Det står still......

...tycker jag. Men det kan jag lova att pappa och Martin inte tycker. De kämpar på i ur och skur. Sen vi startade bygget så har vädret inte varit på vår sida - har det inte regnat så har det blåst, eller så har det både regnat och blåst.

Vad har då hänt sen sist?
Rören för dagvattnet är nergrävda och nästan all dränering är klar. Anslutningen för vatten och värme är oxå klar (tror jag).

Allt grävande har gjort tomten omöjlig att ta sig fram på, det är lerigt upp till knäna, så nu behöver vi en större grävare som kommer och jämnar till marken och lägger ut makadam så vi kan gå på eländet...... snaaart kan vi börja bygga.

Max och Hampus har börjat visa sitt intresse för bygget - vi har haft en liten grävare på plats som de har fått köra, kan det bli bättre????







onsdag 5 november 2008

Äntligen en grund!




4/11 - Grunden är gjuten och det är jätteskönt. Det känns som vi nått den första milstolpen. Fast egentligen är det nu det jobbiga (och roliga) börjar. Sten för sten ska huset byggas upp och det kommer att ta tid. Men man kommer att se resultat varje dag (hoppas jag) och det är kul.
Nästa steg är att montera ner "fårhagen" (ramen) därefter ska vi gräva för dräneringen. Sen kan vi nog börja bygga "på riktigt".












måndag 3 november 2008

7 ton????

7 ton är nog lite i underkant - vi är lite oense om vikten men en sak är säker - det kommer att bli tungt. Om vi lägger till en 0:a så kanske vi är lite mer rätt på det - 70 ton...eller kanske t o m mer. Äsch!! jag vet inte.

I helgen har kanterna förstärkts med extra armering och kablarna "hängts upp". Idag ska armeringen fästas och imorgon kan betongbilen komma så vi kan gjuta grunden.

tisdag 28 oktober 2008

Oro


Kommer det att hålla? Ute i kanterna ligger så pass mycket kabel och rör så att de sakkunninga är oroliga att grunden inte blir stabil nog. Vi kommer att "hänga" upp ledningarna lite så att betongen kan komma under rören och därmed stötta upp det hela. Det blir nog bra det. Fast det är ju viktigt att grunden håller för vad jag har hört så kommer hela skapelsen att väga drygt 7 ton!!!!! Gjuter gör vi nog om en vecka.


500

meter golvvärmeslingor är utlagda.

Vi kommer nog inte att frysa om fötterna ;-)