måndag 21 september 2009

Ett år som husvagnsägare....

Lördagen 27/9-2008


Lördagen 19/9-2009

Söndagen 20/9

husvagnen är försvunnen!!! Nu har vi inget riktmärke längre när någon undrar var vi bor på området. Hur ska vi nu beskriva vägen??
Tänk att det var någon som ville ha den.....helt otroligt. Den får leva vidare som byggbod i Trelleborg ett tag till. Vacker var den inte men den fyllde sin funktion.
Här nedan är den homestylad och klar för leverans - allt onödigt är bortplockat.....

Nu har vi ändrat oss

...det där med att ta kakel o klinker från samma leverantör har helt falerat. Nu har vi bestämt oss för nåt annat och allt är beställt så nu kan vi inte ändra oss och så här kommer det att bli.

Badrummet på övervåningen

Toa med dusch på övervåningen

Toa m dusch bottenvåningen

Vad gäller övriga huset så är garagetaket på plats och pappa putsar väggarna.



Innertaket på öv är målat en gång, det blir riktigt bra.


Färgen till innerväggarna är beställd så den levereras denna vecka, dessutom så ska köket komma, vi har dock fått styra om leveransen till Optimera istället, vi har ingen möjlighet att förvara det själva tills dess att det ska på plats. Golvet till övervåningen och vårt sovrum har levererats till Optimera så det kan vi hämta när vi känner att vi har kommit så långt.

Magnus på Snickeribolaget har varit och måttat för trappan - det blir inte helt som vi tänkt oss, eller jag vet egentligen inte hur vi tänkt oss men enligt skisserna så kommer ett trappsteg att "kollidera" med fönstret, jag tror inte det kommer att störa för att det kommer precis i kanten, men det är lite irriterande. Men vad ska man göra - vi måste ju komma upp och ner från övervåningen.


"Lådorna" på toaletterna är byggda

Vi har börjat fuktspärra badrummen, dessutom har vi börjat inse våra begränsningar så vi har kontaktat en plattsättare. Det går nog både snabbare och blir bättre får man hoppas.

Dessutom så måste jag bara nämna att Hampus gröna garderobsdörrar "plötsligt"!?!?? fanns på IKEA när jag var där på en liten runda förra veckan. Dessutom så var de nedsatta från 3500:- till 1500:- - ett FYND!! Behöver jag nämna att killen blev nöjd???

Förhoppningsvis återkommer jag lite tätare framöver då det händer mycket i vårt hus.

tisdag 18 augusti 2009

Det är mycket nu......

...många val som ska göras.
Det är inte för inte som man är lite trött på att välja. Vi håller på att välja kakel till våra toaletter - det är klart att man kan köra samma kakel rakt igenom men det är ju inte så kul. Vi har valt samma färg på klinkern i hela huset och vi kör samma parkett i resten av huset så vi kan väl ändå variera oss lite på väggarna.
Tacka vet jag Room 328 - ett inredningsprogram på nätet där de flesta kakelleverantörer och badrumsleverantörer har lagt in sina produkter så att man kan testa sig fram hemma. Kul men det tar tid eftersom jag inte är en helt van användare.

Vi har valt att ta all kakel o klinker från en å samma leverantör
Bricmate - inte de billigaste (eller dyraste) men en av de få på marknaden som kan erbjuda en "platta" i flera olika format vilket är bra med tanke på att vi ska köra samma färg på golven i tvättstugan, toaletter o resten av nedervåningen och vi kommer att behöva olika storlekar på klinkern för att uppfylla fall-kraven som finns för våtutrymmena.

Förutom golv, kakel o klinker så ska det väljas färg till väggarna, det blir vitt nästan överallt men någon fondvägg här och var kommer det att bli. Vi har valt putsade väggar invändigt vilket gör att vi även bör välja en färg som "andas" typ silikatfärg - detta begränsar urvalet av färg - det går t ex inte att måla en silvrig vägg i Max rum som jag hade sett på IKEA - däremot så hittar vi kanske en fräck tapet man kan sätta upp istället för att måla en fondvägg. Hampus vill ha en fototapet.

Dessutom så är det här med de infällda spotlightsen som håller på att knäcka oss. På övervåningen har vi inga större problem att välja för där har vi byggt in boxar som man ska enligt alla regler men på nedervåningen så har vi inga boxar eftersom hela undertaket är som en enda stor box - dock med begränsad höjd och bredd vilket även begränsar urvalet av lampor rejält. Nu har vi hittat ett ställe i Malmö som har ett bra modernt o fräscht utbud och med bra service - de gav ett proffsigt intryck direkt när vi kom till butiken. Jag rekommenderar dem varmt. www.ljusihus.se

På tal om lampor så har jag (impuls!?!?!)handlat en lampa på IKEA - IKEA PS Maskros - en gigantisk lampa (80 cm) med typ 200 delar att sätta ihop - julen är räddad, jag behöver inte mer julpyssel än så. Det finns tyvärr ingen bild från IKEAs hemsida att visa upp men när den är monterad och uppsatt så återkommer jag - typ om ett år kanske om jag inte blivit tokig och slängt den innan den är klar.

När jag ändå nämner IKEA så kan jag väl berätta att det inte är alltid man lämnar varuhuset med ett leende på läpparna - jag var där och skulle kolla en garderob till Hampus som han ville ha - en med gröna skjutdörrar och naturligtvis så ska just de dörrarna utgå - vilket innebär att de så klart inte finns i Malmö eller Helsingborg längre. Visserligen fanns det 9 st uppe i Älmhult men de skickar inte varor mellan varuhusen - så det blev till att åka hem och meddela killen att hans gröna fotbollsrum inte riktigt blir som han planerat. Lite besviken men han tog det inte så hårt som jag trodde.

Förutom alla val vi gör, så arbetas det - vi spacklar tak och isolerar vinden - vilket man kan tro bara är att hälla ut lösullen - om den nu bara hade varit lös - Martin har fått hacka sönder den eftersom den är så hårt packad.



Vi har dessutom byggt upp garaget - vars tak nästan blev klart idag.



Det var nog allt för nu, vi återkommer

fredag 31 juli 2009

Semester.....??

Det kan man ju tro att vi haft. Visserligen så har jag varit iväg med killarna på Sturkö en vecka och Martin släppte husbyggandet ett par dagar förra veckan. Det var behövligt.
Sen senaste inlägget har vi gipsat taken.
Nästan putsat klart alla innerväggar.


Putsat klart samtliga väggar på övervåningen samt städat, så nu kan man nästan föreställa sig hur det kommer att bli.

Igår tillbringade vi hela dagen på Optimera i Trelleborg för att bestämma oss för kök, vitvaror, badrumsinredningar, kakel, klinker, golv, innerdörrar - ja i princip allt bestämdes - puh! Det var jobbigt

måndag 6 juli 2009

Ställningen borta (nästan)


Entrésidan mot norr

"Baksidan" mot väster

Uteplatsen - i sydväst. Här är ställningen inte borttagen eftersom vi måste komma upp på taket när vi ska montera "solvärmerören" samt de sista takpannorna.

"Framsidorna" mot sydost

Inomhus har vi börjat gipsa taket på övervåningen, dessutom så har pappa börjat putsa innerväggarna. Nu går det undan.....fast det är många väggar som dessutom ska putsas mer än en gång...så det lär väl ta ett tag.


Kanske kanske vår nuvarande tidplan för inflyttning håller - ja, vi har flyttat fram den till slutet av oktober. Jag har oxå blivit realist ;-)

tisdag 30 juni 2009

Puts på plats



I helgen pustades och putsades det i värmen.
Vi fick hjälp av min farbror och hans "kompis". Vi hade fått besked om att det skulle ta mellan 2,5 och 14 timmar ?!!!?!?!? Nu fixade de det på ca 6 timmar - inklusive fikapaus - nästan exakt mitt emellan, så det var väl en bra gissning från början...hahaha.



Bra teamwork - två putsade och två gick efter och "slätade till" eller vad man nu kallar det på fackspråk.



Stackars Fjare (Johan) fick göra det tråkiga, men viktiga - nämligen avmaskera fönster och dörrar. Jag måste ändå säga att det var nog ändå det jobb som gjorde det största lyftet på fasaden, nu kom ju fönstren till sin rätt. Putsen i all ära, fasaden hade vi ju redan målat vit, men det är ändå kontrasten mellan fönsterkarmen och fasaden som gör det där lilla extra.



På tal om extra - äntligen!....de har börjat montera ner ställningen. Nu ser man hur huset verkligen ser ut.
Inne fortsätter pappa med att fixa till (putsa) fönsternischerna på övervåningen. Skönt med inomhusarbete en dag som denna då himlen öppnade sig.

måndag 22 juni 2009

Dörrar

Äntligen har dörrarna kommit.

Ytterdörren blev över förväntan, visserligen har vi sett den tidigare på Optimera men inte tillsammans med sidoljuset - jag är supernöjd - vilket är tur för nu sitter den där den sitter.






Även hajompartiet kom på plats förra veckan efter mycket om och men.

Visst är det konstigt att när man måttbeställer en grej så gör de automatiskt den 2 cm högre än vad man beställer. Förstår inte riktigt varför, men nu fixade min farbror o hans arbetskamrat det hela genom att fräsa bort de extra centimetrarna - onödigt arbete kan jag tycka - leverantören menade att partiet skulle sänkas ner i plattan, men det kändes inte som om det var ett alternativ för oss.





Plåtslagaren har fixat till vindskivorna - de riktigt glänser i midsommarsolen.