söndag 12 april 2009

Nu händer det lite här och där.....

....taket är läktat


...takpannorna har lyfts på plats, vilka även pappa o Martin börjat lägga på plats nu i veckan - men mer om det när kameran följer med nästa gång.


I påskhelgen fick vi hjälp av en kompis - Johan - med att regla upp innertaket på bottenvåningen. Stort Tack för det. Ett riktigt skitgöra, även om det inte var jag som stod för borrandet så hörde jag det och jag kan väl erkänna att jag många gånger i fredags ångrade lite att vi valt betongbjälklag. En annan vän kom med fika - aldrig dumt med en kopp kaffe å kaka i solskenet, det uppskattas verkligen.
Fönsterna är på plats. Samtliga satt där de skulle idag när jag å pågarna var uppe och kollade.
Pappa har förutom att börja lägga ut takpannorna även börjat näta och putsa fasaden.

torsdag 2 april 2009

Jag är inte alltid helt uppdaterad....

Tydligen hade plåtis redan varit på bygget och satt upp hängrännor och en del plåt när jag skrev att det var en av veckans kommande händelser. Där ser man - jag hänger inte riktigt med i svängarna. Pappa var dock inte helt nöjd med arbetet. Man ser trä mellan rännan och plåten. Nu när man granskar noggrannare så kan jag väl bara hålla med.

Dessutom så har ventilationen kommit på plats



Igår kom även takpannorna


och imorse kom isoleringen



tisdag 31 mars 2009

Innerväggar på plats......

...snart i alla fall.
Den 23/3 hade vi ju kommit så här långt



Den 24/3 så här långt


Den 28/3 så här långt


Vi saknar en del block till kontorsväggarna, så de återstår att mura upp. Snart snart snart är alla väggar på plats. Snart börjar finliret.


Väggarna på bottenvåningen är på plats, vattendropparna i taket är borta - dvs det har börjat torka upp ordentligt, stämpen är borta och Martin har börjat fräsa ur för ALLA våra vägguttag. Snart ska han även fräsa ur för "strömbrytarpanelerna"

Medan pappa murar så kryper Martin omkring på loftet och drar elen till taklamporna.




Kommande händelser:

Nu i veckan har jag hört att plåtslagaren ska komma. Vi har valt aluzink till samtliga plåtdetaljer förutom de detaljer som kommer synas "mitt på taket" - ventilation, lucka mm, de kommer att vara tegelröda.

När plåtarbetet är klart kan vi börja lägga takpannor och sätta in fönster.

Isoleringen ska oxå på plats och jag ska börja gjuta fönsterbänkar.

onsdag 25 mars 2009

Övervåningen "påbörjad"

Nu är första skiftet på plats och man börjar ana hur det kommer att se ut.


Här ska vi ha kontor - låter vuxet, jag vet, men vad ska man annars kalla det?


Max rum, 16 m2 - undrar om han kan hålla ordning på dem.


Hampus rum, lika stort som Max. Hampus hade bara ett krav på rummet och det var att där skulle finnas en dörr. Han får även väggar, tak och fönster...han har varit lite orolig....


Toaletterna!!! Faktiskt lyxar vi till det med två toaletter på övervåningen. Den till vänster blir med dusch/badkar och den till höger med dusch. Jag har själv varit ung och med en familj med samma tider så kan det lätt bli bråk och irritation om någon dröjer för länge med morgonbestyren. Nu kanske det blir bråk om vem som ska ha vilken toa istället.... ;-)

P.S Samtliga väggar på bottenvåningen är nu färdiga, Martin har börjat "fräsa ut" för elen.

måndag 16 mars 2009

Taket på plats





Taket blev lagt i onsdags och torsdags. (11-12/3) (oj! glömde visst bort en födelsedag - sorry)

Gavelspetsarna fixades till i helgen - nu återstår "endast" att mura upp halva östra gaveln. Sen ska vi "bara" mura upp innerväggarna och garaget, sen är det slutmurat.




Vi ska städa, jag vet att det ser stökigt ut men jag har inte tiiiiiid.
Dessutom så har tippen inte öppet när jag kan.

måndag 9 mars 2009

Äntligen har vi nått upp till taket...

Takstolarna levererades i morse och var på plats strax innan lunch.



Första takstolen nästan på plats.



Nu är alla på plats.











fredag 6 mars 2009

Det blåser lite.....

...men det hindrar oss inte från att fortsätta bygget. Balkarna över fönsterna är på plats. Ett lager till ska på....sen kommer takstolarna, visserligen ska gavlarna oxå byggas upp, men ändå, nu liknar det snart ett hus på riktigt. Kan inte låtsas att jag inte avundas de som ena dagen har en platta men dagarna efter så står där ett hus med takpannor på plats!! Det hus vi bygger har tagit något längre tid men med tanke på att det inte är ett nyckelfärdigt hus och att det byggs ca 2-4 timmar / dag på vardagarna av Martin och min pappa- inte av polacker som några trott ;-) samt ca 15 timmar på helgen, så förstår man att det tar tid. Måste oxå säga att jag är imponerad av logistiken, det är inte mycket som inte har kommit när vi behövt det eller för den delen kommit alldeles för tidigt. Det har funkat bra hittills. Sen har vi ju oxå en fantastisk leverantör av byggvaror (Optimera)Tack för det!


Foto tagit ovanför vårt "kontor", de smala fönsterna tillhör toaletterna.



Tagit ovanför Max rum, det liggande fönstret längst bort i bild är ovanför trappan.


Men titta! Där står ju jag i allrummet (spelrummet)