måndag 15 juni 2009

Förändring...

Äntligen en visuell förändring på Klottistelgatan 18.....



den färgade putsen har kommit och vi har börjat grundmåla med primern.
Det blir vitt och fräscht.




Fler saker händer i veckan
- imorgon kommer vårt Hajomparti (skjutdörrar) samt vår ytterdörr.
- plåtslagaren ska komma och klä in vindskivorna
- vi ska på fotboll - U21 EM Sverige - Vitryssland på Swebank Stadium, dvs en ledig kväll
- vi ska forsätta grundmåla
- sen ska vi fira midsommar

Dessutom så förs en diskussion angående vårt garage eller rättare sagt åt vilket håll vårt garagetak får luta. SUCK! Vi vill att taket ska luta mot långsidan bort från huset, precis som många andra på området byggt, men enligt kommunen så har där skett felaktiga beslut och garagen skulle se ut som "släta lådor" - dvs det får inte se ut som om garagetaket lutar om man tittar på det framifrån eller bakifrån och inget får sticka ut på den sida som gränsar mot grannen. Men om nu det redan skett så många misstag så kan de väl ändå fortsätta med misstagen - tycker jag. Annars kan ju vi oxå bygga fel av misstag. Tänk om alla som byggt "fel" måste bygga om?? Då hade jag nog inte velat sitta på byggnadskontoret i Svedala.....

Ha en skön midsommar!

torsdag 28 maj 2009

Innertaket är klart.....

......kanske inte helt klart, men i alla fall så är reglarna på plats så att man kan sätta upp innertaket. Vårt nuvarande i-landsproblem är "var ska vi placera spot-arna" och hur ska de se ut? Ska vi ha enkla, dubbla eller trippla ska de vara riktbara eller fasta, ska vi ha inbyggda högtalare i taket eller inte - och om vi ska ha det - var i så fall ska vi placera dem? Behöver vi ha det i sovrummet eller i badrummet eller i tvättstugan? Jag skulle definitivt kunna tänka mig högtalare i badrummen i alla fall i det med badkar. Ja ni förstår det är viktiga beslut som behöver fattas innan gipsskivorna till innertaket ska sättas upp.



Utvändigt har huset putsats två omgångar och nu ska det målas och därefter ska det på ytterligare ett lager färgad puts. För alla oinsatta så har området vi bygger på många restriktioner t ex husfärg. Man får välja gråvit puts eller gult tegel - obs! i varma toner men inte för rött - för det är Svedalas färg, taket ska vara tegelrött och taklutningen ska vara 34 grader. Varför välja standardlutning om man inte behöver?? Nog om det, vi har valt vit puts med ett litet stänk av grått, eller rättare sagt min käre farbror bestämmer vilken kulör det blir, vi har ett krav det är att det inte ska gå åt det gula hållet. Det är fint det oxå, men vi är lite grå och tråkiga av oss ;-)....nä - våra fönster och en del av dörrarna är gråa så därför väljer vi en kulör som drar åt det hållet.



Här inne ligger vårt bidrag till en bättre miljö och väntar på att komma på plats.



Solvärmepanelerna har kommit! De är silvriga och snygga - förhoppningsvis är de även effektiva. När fästanordningen är på plats kan vi placera ut de sista takpannorna och därefter kan vi väl nästan säga att taket är klart.

måndag 11 maj 2009

Vi jobbar på som vanligt.......

....men det är inte så kul att lägga ut en bild på ett hål eller en utfräst ränna för kabel, men det är i alla fall vad som har pågått i huset på sistone. Martin har fräst och mejslat - kan väl inte påstå att han är överlycklig över alla uttag och strömbrytare som ska på plats, men vill man ha funktionerna så får man ta arbetet.


Vi har gjutit alla fönsterbänkar, nu ska de bara slipas oxå.



Vissa har redan lagts på plats och om jag får säga det själv, tycker jag att det blev jättefint.


Pappa kämpar på med putsandet. Snart har vi nått ett varv runt huset - då är det bara två varv kvar. Det är ett stort hus, undrar vems idé det var att bygga 2-planshus?



Takpannorna på sydvästsidan har vi inte lagt på plats eftersom vi väntar på våra solvärmepaneler. (vakuumrörsolfångare)

tisdag 28 april 2009

Första inredningen inköpt.......



Denna vask med underskåp och spegel har vi precis impulshandlat.
Den vi har köpt har en ho och är 70 cm bred. Det kommer att bli kanon.
Den är tänkt att placeras i det "lilla" badrummet där uppe. Den är svart högblank med vita sidor av märket Dansani modell Luna Domino, blandaren (Tapwell Ely) samt bottenventilen ingick egentligen inte men jag tjatade mig till dem.

Kan tyckas lite tidigt att handla inredning redan men det är ett utställningsex som behövdes monteras ner så fort som möjligt och därför står den nu hemma i vår källare - som om vi inte har tillräckligt med grejer där redan. Men jag kan tänka mig att den kommer att fyllas av mer innan vi kommer därifrån.

måndag 20 april 2009

Bantistelns Samfällighetsförening.......

.......jaha, det var det det.
Idag var det möte på lantmäteriet för att bilda en samfällighetsförening för gemensamhetsanläggningarna ga24 & ga25. Vi hade väl tänkt oss att möjligtvis engagera oss på en normal nivå, det känns viktigt att vara delaktig - men det slutade med att Martin blev vald som ledamot på 2 år och med ordförandeskapet på 1 år, inte riktigt vad vi tänkt oss. Jag anmälde mig som revisorsuppleant - ingen annan verkade intresserad. Inte en optimal lösning då jag inte tycker att ordförande och revisor bör bo inom samma väggar. Jag är ju i alla fall inte ordinarie - den platsen är fortfarande vakant.

På sådana här möten är det, som vanligt, ingen vill eller känner att de har tid att engagera sig - man vill inte ta på sig en massa extra arbete samtidigt som man har väldigt mycket tid till att ha väldigt många åsikter. Eller så sitter man där med känslan att man egentligen skulle vilja men man vågar inte föreslå sig själv. Synd tycker jag. Det kan även vara så att man känner sig osäker på uppgifterna och inte riktigt vet vilka krav som ställs på en - men vi är rookies allihopa - vi får hoppas att vi kan stötta varandra inför uppgifterna.


Tillbaka till bygget som annars tar vår tid i anspråk och det även en tid framöver. Väggarna på övervåningen är ju uppmurade men vi har ju inte visat hur det blev. Det blir en stor öppen yta i mitten som säkerligen kommer att upptas av ett "aktivitetsbord" av något slag, killarnas allrum syns i mitten av bilden, rummet till vänster är vårt "kontor", öppningen till höger om bygglamporna tillhör förråd/klädkammaren.


´
Utvändigt har takpannorna börjat komma på plats.

Invändigt händer det lite oxå. Jag har gjutit och slipat en del av alla våra fönsterbänkskivor, känner mig faktiskt ganska nöjd med resultatet. Det ska bli "spännande" att se dem på plats.

Häromdagen lade jag märke till att vi inte lagt upp så många exteriörbilder. Här kommer två.







söndag 12 april 2009

Nu händer det lite här och där.....

....taket är läktat


...takpannorna har lyfts på plats, vilka även pappa o Martin börjat lägga på plats nu i veckan - men mer om det när kameran följer med nästa gång.


I påskhelgen fick vi hjälp av en kompis - Johan - med att regla upp innertaket på bottenvåningen. Stort Tack för det. Ett riktigt skitgöra, även om det inte var jag som stod för borrandet så hörde jag det och jag kan väl erkänna att jag många gånger i fredags ångrade lite att vi valt betongbjälklag. En annan vän kom med fika - aldrig dumt med en kopp kaffe å kaka i solskenet, det uppskattas verkligen.
Fönsterna är på plats. Samtliga satt där de skulle idag när jag å pågarna var uppe och kollade.
Pappa har förutom att börja lägga ut takpannorna även börjat näta och putsa fasaden.

torsdag 2 april 2009

Jag är inte alltid helt uppdaterad....

Tydligen hade plåtis redan varit på bygget och satt upp hängrännor och en del plåt när jag skrev att det var en av veckans kommande händelser. Där ser man - jag hänger inte riktigt med i svängarna. Pappa var dock inte helt nöjd med arbetet. Man ser trä mellan rännan och plåten. Nu när man granskar noggrannare så kan jag väl bara hålla med.

Dessutom så har ventilationen kommit på plats



Igår kom även takpannorna


och imorse kom isoleringen