VVS-arna är i huset och installerar värmen, så när värmen är igång, kan vi ta hem golvet till övervåningen och börja lägga det och då börjar det snart se ut som om man kan bo där...
onsdag 21 oktober 2009
Vi har äntligen....
VVS-arna är i huset och installerar värmen, så när värmen är igång, kan vi ta hem golvet till övervåningen och börja lägga det och då börjar det snart se ut som om man kan bo där...
onsdag 14 oktober 2009
tisdag 13 oktober 2009
Färg.....
Vi - eller jag (Martin vill ha vitt överallt) hade nog egentligen velat ha en större kontrast men hur ska man kunna avgöra sånt med hjälp av ett litet ynka färgprov på 1x2 cm och typ 50 andra gråa kulörer att välja på i allt från neutralt grått till grått med blått, rött, lila och grönt och gult och orange???? De vita väggarna i hallen har vi bara målat en gång så de lär nog se lite vitare ut när vi målat dem en gång till. Men så här blev i alla fall resultatet.
Idag så ska vi få garageporten på plats och fallen i badrummen uppe ska blir klara.
tisdag 6 oktober 2009
Tänk vad tiden går.....
Idag står vi här med ett "gigantiskt" hus med tillhörande garage, visserligen inte färdigt än men det känns som om det närmar sig. Jag roade mig just med en snabb uträkning att vi kan ha lagt ner ca 3000 timmar på huset, då räknade jag drygt 4 tim /man och dag under ett helt år.

Jonas har varit och målat våra tak och de väggar som har lite "fylligare" färger än vitt och ljusgrått, tex Hampus rum som har en grööööön vägg.
och Max rum som går i MFF's färg.
samt deras allrum som vi försökt få i ungefär samma blåa kulör som FC Barcelona har i sitt klubbmärke. Vi får lägga till rött och lite gult och vitt som accentfärger för att hämta hem resten av märket ;-)
måndag 21 september 2009
Ett år som husvagnsägare....
Lördagen 19/9-2009

husvagnen är försvunnen!!! Nu har vi inget riktmärke längre när någon undrar var vi bor på området. Hur ska vi nu beskriva vägen??
Nu har vi ändrat oss
Vad gäller övriga huset så är garagetaket på plats och pappa putsar väggarna.

Innertaket på öv är målat en gång, det blir riktigt bra.
Färgen till innerväggarna är beställd så den levereras denna vecka, dessutom så ska köket komma, vi har dock fått styra om leveransen till Optimera istället, vi har ingen möjlighet att förvara det själva tills dess att det ska på plats. Golvet till övervåningen och vårt sovrum har levererats till Optimera så det kan vi hämta när vi känner att vi har kommit så långt.
Magnus på Snickeribolaget har varit och måttat för trappan - det blir inte helt som vi tänkt oss, eller jag vet egentligen inte hur vi tänkt oss men enligt skisserna så kommer ett trappsteg att "kollidera" med fönstret, jag tror inte det kommer att störa för att det kommer precis i kanten, men det är lite irriterande. Men vad ska man göra - vi måste ju komma upp och ner från övervåningen.
"Lådorna" på toaletterna är byggda
Vi har börjat fuktspärra badrummen, dessutom har vi börjat inse våra begränsningar så vi har kontaktat en plattsättare. Det går nog både snabbare och blir bättre får man hoppas.
Dessutom så måste jag bara nämna att Hampus gröna garderobsdörrar "plötsligt"!?!?? fanns på IKEA när jag var där på en liten runda förra veckan. Dessutom så var de nedsatta från 3500:- till 1500:- - ett FYND!! Behöver jag nämna att killen blev nöjd???
Förhoppningsvis återkommer jag lite tätare framöver då det händer mycket i vårt hus.
tisdag 18 augusti 2009
Det är mycket nu......
Det är inte för inte som man är lite trött på att välja. Vi håller på att välja kakel till våra toaletter - det är klart att man kan köra samma kakel rakt igenom men det är ju inte så kul. Vi har valt samma färg på klinkern i hela huset och vi kör samma parkett i resten av huset så vi kan väl ändå variera oss lite på väggarna.
Tacka vet jag Room 328 - ett inredningsprogram på nätet där de flesta kakelleverantörer och badrumsleverantörer har lagt in sina produkter så att man kan testa sig fram hemma. Kul men det tar tid eftersom jag inte är en helt van användare.
Vi har valt att ta all kakel o klinker från en å samma leverantör Bricmate - inte de billigaste (eller dyraste) men en av de få på marknaden som kan erbjuda en "platta" i flera olika format vilket är bra med tanke på att vi ska köra samma färg på golven i tvättstugan, toaletter o resten av nedervåningen och vi kommer att behöva olika storlekar på klinkern för att uppfylla fall-kraven som finns för våtutrymmena.
Förutom golv, kakel o klinker så ska det väljas färg till väggarna, det blir vitt nästan överallt men någon fondvägg här och var kommer det att bli. Vi har valt putsade väggar invändigt vilket gör att vi även bör välja en färg som "andas" typ silikatfärg - detta begränsar urvalet av färg - det går t ex inte att måla en silvrig vägg i Max rum som jag hade sett på IKEA - däremot så hittar vi kanske en fräck tapet man kan sätta upp istället för att måla en fondvägg. Hampus vill ha en fototapet.
Dessutom så är det här med de infällda spotlightsen som håller på att knäcka oss. På övervåningen har vi inga större problem att välja för där har vi byggt in boxar som man ska enligt alla regler men på nedervåningen så har vi inga boxar eftersom hela undertaket är som en enda stor box - dock med begränsad höjd och bredd vilket även begränsar urvalet av lampor rejält. Nu har vi hittat ett ställe i Malmö som har ett bra modernt o fräscht utbud och med bra service - de gav ett proffsigt intryck direkt när vi kom till butiken. Jag rekommenderar dem varmt. www.ljusihus.se
På tal om lampor så har jag (impuls!?!?!)handlat en lampa på IKEA - IKEA PS Maskros - en gigantisk lampa (80 cm) med typ 200 delar att sätta ihop - julen är räddad, jag behöver inte mer julpyssel än så. Det finns tyvärr ingen bild från IKEAs hemsida att visa upp men när den är monterad och uppsatt så återkommer jag - typ om ett år kanske om jag inte blivit tokig och slängt den innan den är klar.
När jag ändå nämner IKEA så kan jag väl berätta att det inte är alltid man lämnar varuhuset med ett leende på läpparna - jag var där och skulle kolla en garderob till Hampus som han ville ha - en med gröna skjutdörrar och naturligtvis så ska just de dörrarna utgå - vilket innebär att de så klart inte finns i Malmö eller Helsingborg längre. Visserligen fanns det 9 st uppe i Älmhult men de skickar inte varor mellan varuhusen - så det blev till att åka hem och meddela killen att hans gröna fotbollsrum inte riktigt blir som han planerat. Lite besviken men han tog det inte så hårt som jag trodde.
Förutom alla val vi gör, så arbetas det - vi spacklar tak och isolerar vinden - vilket man kan tro bara är att hälla ut lösullen - om den nu bara hade varit lös - Martin har fått hacka sönder den eftersom den är så hårt packad.
Vi har dessutom byggt upp garaget - vars tak nästan blev klart idag.
Det var nog allt för nu, vi återkommer







