tisdag 19 januari 2010

Färdigkaklat i köket

Under tiden vi har jobbat med att röja undan och städa på Värbyängen inför fotografering så har pappa kaklat i köket. Vi blev jättenöjda med resultatet. Jag var lite orolig när jag såg väggen halvfärdig eftersom jag tyckte färgen var lite för "krämig" men när vi fick se det färdiga resultatet så blev det helt annorlunda.





Vill ni se resultatet av vår helg på Värbyängen så finns bilderna på Hemnet.
http://www.hemnet.se/beskrivning/582810?r=3
Länken funkar inte längre för huset är SÅLT!!!!!! Hurra!!!

onsdag 13 januari 2010

Badrumsinredningen

....är på plats............nästan.
bottenvåningens badrum

badrum uppe - ska få högblanka vita lådor

lilla badrummet uppe - ska få svarta högblanka lådor
Det "rör" på sig i huset - känns som om det faktiskt snart är "klart" - det saknas lite toaletter här och var, badkaret hämtas på fredag, golvlister är levererade men inte monterade, garderober ska inhandlas (och gud nåde IKEA om de verkligen har tagit bort de vita PAXgarderoberna, vilka inte syns på hemsidan längre) och klädkammare och tvättstuga ska inredas, köket ska kaklas och vitvarorna ska på plats - det är ändå en hel del kvar innan vi kan flytta in.
Men nu har vi i alla fall fått tummarna loss och anlitat en mäklare för att sälja vårt hus på Värbyängen, det blir fotografering på måndag (18/1) - så i helgen får vi koncentrera oss på det huset istället.

tisdag 5 januari 2010

Gott Nytt År....

.....och det firades för vår del in hos våra gamla/nya grannar på "nya" området med traditionsenlig skål med andra nya grannar.

Vi stod och pratade med ett par av dem då en raket (eller tårta) brann av och tog riktning rakt mot vårt hus.......vilken exploderade på ett par ställen på vår fasad. Inte vackert men det kunde blivit mycket värre. Nu har vi explosionsmärken på en del fönster samt fasaden. SKIT!!!
explosionsmärke strax över våra sovrumsfönster


etsningar i Max fönster

Året började inte så bra om man säger så. Jag är själv en stor fanatiker av fyrverkerier - jag älskar smällare och vackra himlaspel, men jag är oxå en stor förespråkare för ett totalförbud. Onyktra, oaktsamma mänskor ska inte hantera explosiva material!!!

För att återgå till något positivt......trappan är nästan på plats.
Det återstår lite arbete med räcket.

före


efter

Jag berättade ju sist om att vi var tvungna att såga av en bit av vår fönsterbänk för att trappan skulle "få plats" och det var inte så svårt som vi trodde. Det blev lite ojämnt i underkanten.......
.....men det blev ju ganska bra till slut.

Vi har även fått bänksskivan till köksön och det blev jättefint. Den svarta pelaren som sticker upp genom skivan är en elpelare som jag är såååå himla nöjd med. Den går att sänka ner i skivan - kul och praktiskt..... ;-)




EVOline Powerport BeslagDesign

måndag 28 december 2009

Vi har "fått" en bänkskiva.....

...fått å fått, den är i alla fall på plats...


...och vi är supernöjda med val av skiva, vask och häll - vilket är en j-kla tur - för det är inte direkt något vi kommer att byta ut de närmsta åren.



Golvet på övervåningen är klart - nästan...vi har lite kvar att lägga i klädkammaren.


Dörrarna är på plats, det saknas lite foder men det kommer så småningom.






Det blir snyggare när foder är på plats....


På julafton förra året jobbades det och vi åt skinkmackor och drack varm oboy ute i kylan, i år slappade vi på Sturkö istället.


Igår kväll plastade vi in "trapphålet"??!?!?

Vi måste tyvärr såga av en del av den utskjutande delen av vår fönsterbänk som kommer att tangeras av ett trappsteg. Så vi får ta fram diamantskivan och börja skära. Det kommer innebära en massa stänk av damm blandat med vatten = kladd - så för att slippa måla om så har vi försökt täcka vad vi kan med byggplast. Håll tummarna för ikväll börjar det.

Trappan levereras på onsdag så då måste vi vara klara.

måndag 14 december 2009

Det går inte alltid...

....som man tänkt sig.
Äntligen kom vvs-arna och skulle montera "solvärmen" - och naturligtvis var det ju två rör som var sönder. Om de varit sönder redan vid leverans eller om det är vi som varit oaktsamma låter jag vara osagt - det är trist vilket som (men jag tror på första alternativet) , så nu dröjer det ytterligare några dagar innan panelen blir inkopplad och vi kan börja uttnyttja solens strålar till att värma vårt hus. Det behövs verkligen nu - den där mätaren har tickat på i en faslig takt - det är ett stort hus med många tjocka väggar som ska värmas upp, så lite hjälp från naturen tackar vi inte nej till.


Invändigt har vi hunnit med att lägga golv i vårt sovrum o klädkammare, pappa har börjat lägga golv i "lilla" badrummet uppe samt fuktspärrat golvet i "stora" badrummet.



Så här såg det ut för ungefär ett år sen



...och så här ser det ut idag.


Det känns bra att gå tillbaka och titta på hur det var då för ett år sen. Då inser man att det faktiskt hänt en hel del under tiden vi hållt på med bygget.

fredag 20 november 2009

Som Lilla julafton.....

.....tyckte Martin att det var igår när elskåpet kom och dessutom blev inkopplat, inte helt men så pass att vår el numera går igenom den centralen istället för den provisoriska vi haft ett tag.



Hur man kan bli så glad och exalterad över ett plåtskåp fattar jag inte, men å andra sidan fattar han inte hur jag kan bli glad över en dalahäst...;-)


Förutom att glädjas över ett plåtskåp så har Martin packat ihop ställningen som rasade samman i stormen och lagt klart golvet i Max rum. Nu saknas bara lister och sen kan vi flytta in garderoben som vi efter många om och men fick hem i onsdags. Men den storyn tar vi inte här.....


Nu är äntligen den svarta väggen i badrummet fogad och klar. Nu återstår lite mjukfogar i hörnorna samt golvläggning, men var sak har sin tid.
Badrummet på BV har även det nästan kaklats klart, det saknas några plattor sen vi ändrade om lite i placeringen av bårderna.



Status för badrummet på övervåningen närmar sig också färdigkaklat



torsdag 19 november 2009

Det kom ett samtal.....

...igår kväll från en granne på "nya" området. Han hade hört ett "BRAAAK" och gått ut för att se vad som hänt.......


....där låg vår ställning...och ligger fortfarande för den delen. Den hade blåst ner i gårdagkvällens storm. Vi får väl ta tag i den i eftermiddag och se till att den blir rest igen. Turligt nog förde inte eländet med sig några större skador, endast en liten bit (knappt 10 cm) av en hörna hade skadats av raset. Lätt fixat enligt proffsen... ;-)